در صفحات آغازين و داخل جلد رويي نسخه اول دو <يادداشت تملک احمد حيدري دولابي تهراني> و فرد ديگري به شرح: "تاريخ خريد هذا الکتاب في غره شهر ارديبهشت مطابق ۱۳۲۵ هجري شمسي مطابق ماه جمادي الاولي ۱۳۶۵ قمري في مدينه الطهران از دالان مسجد شاه بهشت تومان" و "اين کتاب تعلق دارد باحمد حيدري دولابي تهراني سال ۱۳۷۵" قرار دارد. همچنين <يادداشت هاي دستنويس متفرقه اي با مضمون شعر، اندرزهاي اخلاقي و معامله> که چندان خوانا نيست هم وجود دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
در صفحات آغازين و داخل جلد رويي نسخه اول دو <يادداشت تملک احمد حيدري دولابي تهراني> و فرد ديگري به شرح: "تاريخ خريد هذا الکتاب في غره شهر ارديبهشت مطابق ۱۳۲۵ هجري شمسي مطابق ماه جمادي الاولي ۱۳۶۵ قمري في مدينه الطهران از دالان مسجد شاه بهشت تومان" و "اين کتاب تعلق دارد باحمد حيدري دولابي تهراني سال ۱۳۷۵" قرار دارد. همچنين <يادداشت هاي دستنويس متفرقه اي با مضمون شعر، اندرزهاي اخلاقي و معامله> که چندان خوانا نيست هم وجود دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
نيمه اول کتاب <تبويب دستنويس> دارد و <به همراه مهر بيضي با نقش ناخوانا> است
(يادداشتهاي نسخه)
بياض: <کتابخانه سازمان مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي؛ کتابخانه مرکزي شهرداري اصفهان؛ کتابخانه مسجد اعظم؛ کتابخانه و موزه ملي ملک؛ کتب سنگي چاپ تبريز>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مشار فارسي>: ج.2. ص.2891
(يادداشتهاي نسخه)
تصوير صحنه قتل مؤلف در صفحه پاياني کتاب.
(يادداشتهاي نسخه)
نيمه اول کتاب <تبويب دستنويس> دارد و <به همراه مهر بيضي با نقش ناخوانا> است
(يادداشتهاي نسخه)
بياض: <کتابخانه سازمان مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي؛ کتابخانه مرکزي شهرداري اصفهان؛ کتابخانه مسجد اعظم؛ کتابخانه و موزه ملي ملک؛ کتب سنگي چاپ تبريز>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مشار فارسي>: ج.2. ص.2891
(يادداشتهاي نسخه)
تصوير صحنه قتل مؤلف در صفحه پاياني کتاب.
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح استدلالي مفصلي است در بيست و چهار جلد بر کتاب "شرايع الاسلام" محقق حلي ، با عناوين "قوله- قوله" که در ذي حجه ۱۲۲۶در ساوجبلاغ ، شروع به نگارش کرده است. مجلد سيزدهم (همين نسخه) ق به اتمام رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح استدلالي مفصلي است در بيست و چهار جلد بر کتاب "شرايع الاسلام" محقق حلي ، با عناوين "قوله- قوله" که در ذي حجه ۱۲۲۶در ساوجبلاغ ، شروع به نگارش کرده است. مجلد سيزدهم (همين نسخه) ق به اتمام رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<احکام طهارت و صلوه را به طور مفصل و مقداري از احکام روزه به صورت فتوايي و ذکر اقوال ديگر در هر مساله را آورده است . مولف بعدا احکام طهارت و صلوه اين کتاب را تلخيص کرده و <خلاصه المنبع> ناميده است. اين کتاب در الذريعه معرفي نشده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۲۶ . ص.۴۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
< از طهارت تا صوم را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف ، خطوط شنگرف و سياه، وقفنامه در اول کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
<احکام طهارت و صلوه را به طور مفصل و مقداري از احکام روزه به صورت فتوايي و ذکر اقوال ديگر در هر مساله را آورده است . مولف بعدا احکام طهارت و صلوه اين کتاب را تلخيص کرده و <خلاصه المنبع> ناميده است. اين کتاب در الذريعه معرفي نشده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مجلس>: ج.۲۶ . ص.۴۵۵
(يادداشتهاي نسخه)
< از طهارت تا صوم را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف ، خطوط شنگرف و سياه، وقفنامه در اول کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
پنجاه مجلس مفصل در <معارف اسلامي و مسائل اخلاقي> است که براي <مجالس وعظ و ارشاد در ماه مبارک رمضان> تنظيم شده است. مؤلف همانطور که در اول کتاب بصريح سال شروع به تأليف اين کتاب ۱۲۵۸ق. بوده. در مجلس ۲۷ متمايل به <جواز غنا در مراثي شده> با بعضي از مراتب آن به خاطر رؤيائي که در اين رابطه ديده است هرچند مسلک ايشان عدم حجت رؤياست. و <روز پنجشنبه ۱۷ جماديالثاني ۱۲۶۰ >به اتمام رسانده است و در سرآغاز آن، از <محمد شاه قاجار> تجليل نموده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۹.ص. ۳۶۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱.ص. ۲۹۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، فارسي>: ج.۲.ص. ۲۸۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، با مهر بيضوي و سجع "<محمدصادق>" در اول کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
پنجاه مجلس مفصل در <معارف اسلامي و مسائل اخلاقي> است که براي <مجالس وعظ و ارشاد در ماه مبارک رمضان> تنظيم شده است. مؤلف همانطور که در اول کتاب بصريح سال شروع به تأليف اين کتاب ۱۲۵۸ق. بوده. در مجلس ۲۷ متمايل به <جواز غنا در مراثي شده> با بعضي از مراتب آن به خاطر رؤيائي که در اين رابطه ديده است هرچند مسلک ايشان عدم حجت رؤياست. و <روز پنجشنبه ۱۷ جماديالثاني ۱۲۶۰ >به اتمام رسانده است و در سرآغاز آن، از <محمد شاه قاجار> تجليل نموده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۹.ص. ۳۶۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱.ص. ۲۹۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار، فارسي>: ج.۲.ص. ۲۸۹۱
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، با مهر بيضوي و سجع "<محمدصادق>" در اول کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
آغاز: بسمله، الحمد لله رب العالمين وصلي الله علي محمد وآله اجمعين اما بعد چنين گويد خادم الشريعة المطهرة محمدتقي بن محمد البرغاني الساکن في مدينة القزوين بعد آنکه بتاييدات الهيه فارغ شديم از تاليف جلدين عيون الاصول و بيست و چهار مجلد منهج الاجتهاد در فقه استدلالي و شرح شرايع الاسلام بتاريخ سنه 1258 حضرت ملک الملک بمقتضاي تؤتي الملک من تشاء سلطنت اين دنياي فاني و نواحي عباد باقي را تفويض فرموده ...
بیشتر
انجام: غبار از ايشان بيفشاند اي شيعه تصور نما فاطمه ع که اين اهتمامات در حق ايشان داشت چگونه ميتواند ديد که بدنهاي ايشان را پاره پاره بخون و خاک آغشته و سرهاي ايشان را گاهي بر نيزه و گاهي در تنور خولي و گاهي در زير تقار در خانه شمر لعين و گاهي در مجلس ابن زياد در کوفه در زير پاي آن لعين و گاهي در مجلس يزيد لعين بچوب لبهاي مبارک و دندانهاي منور او را اذيت نمايند بحدي که شکست حاصل شود تا آخر حکايت الا لعنة الله علي قوم الظالمين وسيعلمو الذي ظلموا اي منقلب ينقلبون
بیشتر
انجامه: لهذا ملتمس از اخوان ايماني است که روح آن مبور را بفاتحه مسرور فرمايند آنکه جامع بود در علم و عمل در فنون اکمل زا اکثر وز اقل صنعت مطبوعه را حبل المتين مبدع اين حرفه زين العابدين بتاريخ بيست و هشتم شهر شوال المکرم سال هزار و دويست و هفتاد اميد که در نظر ارباب دانش مطبوع آيد والسلام علي من التبع الهدي في 1207
بیشتر
در صفحه ابتدايي کتاب يادداشت تملک متعلق به حاجي ميرزا حسن روضه خوان اصفهاني، يادداشتي در انتهاي کتاب از کريم اصفهاني مبني بر مطالعه کتاب و يادداشتي در صفحه آخر کتاب به مداد از ميرزا اسد الله بن عبدالصمد بنک دار اصفهاني به تاريخ جمعه 25 رمضان 1336ق. نسخه ديگري از اين کتاب که موقوفه ابوالقاسم استفاضه به کتابخانه مسجد اعظم است و مهر مرحوم ابوالقاسم دانش آشتياني در کنار مهر اهدايي حاج آقا حسين طباطبايي بروجردي در ابتداي کتاب ديده مي شود و اين نسخه فاقد صفحه آخر کتاب که شرح شهادت مرحوم برغاني و ترقيمه ناشر مي باشد.
آغاز: بسمله، الحمد لله رب العالمين وصلي الله علي محمد وآله اجمعين اما بعد چنين گويد خادم الشريعة المطهرة محمدتقي بن محمد البرغاني الساکن في مدينة القزوين بعد آنکه بتاييدات الهيه فارغ شديم از تاليف جلدين عيون الاصول و بيست و چهار مجلد منهج الاجتهاد در فقه استدلالي و شرح شرايع الاسلام بتاريخ سنه 1258 حضرت ملک الملک بمقتضاي تؤتي الملک من تشاء سلطنت اين دنياي فاني و نواحي عباد باقي را تفويض فرموده ...
بیشتر
انجام: غبار از ايشان بيفشاند اي شيعه تصور نما فاطمه ع که اين اهتمامات در حق ايشان داشت چگونه ميتواند ديد که بدنهاي ايشان را پاره پاره بخون و خاک آغشته و سرهاي ايشان را گاهي بر نيزه و گاهي در تنور خولي و گاهي در زير تقار در خانه شمر لعين و گاهي در مجلس ابن زياد در کوفه در زير پاي آن لعين و گاهي در مجلس يزيد لعين بچوب لبهاي مبارک و دندانهاي منور او را اذيت نمايند بحدي که شکست حاصل شود تا آخر حکايت الا لعنة الله علي قوم الظالمين وسيعلمو الذي ظلموا اي منقلب ينقلبون
بیشتر
انجامه: لهذا ملتمس از اخوان ايماني است که روح آن مبور را بفاتحه مسرور فرمايند آنکه جامع بود در علم و عمل در فنون اکمل زا اکثر وز اقل صنعت مطبوعه را حبل المتين مبدع اين حرفه زين العابدين بتاريخ بيست و هشتم شهر شوال المکرم سال هزار و دويست و هفتاد اميد که در نظر ارباب دانش مطبوع آيد والسلام علي من التبع الهدي في 1207
بیشتر
در صفحه ابتدايي کتاب يادداشت تملک متعلق به حاجي ميرزا حسن روضه خوان اصفهاني، يادداشتي در انتهاي کتاب از کريم اصفهاني مبني بر مطالعه کتاب و يادداشتي در صفحه آخر کتاب به مداد از ميرزا اسد الله بن عبدالصمد بنک دار اصفهاني به تاريخ جمعه 25 رمضان 1336ق. نسخه ديگري از اين کتاب که موقوفه ابوالقاسم استفاضه به کتابخانه مسجد اعظم است و مهر مرحوم ابوالقاسم دانش آشتياني در کنار مهر اهدايي حاج آقا حسين طباطبايي بروجردي در ابتداي کتاب ديده مي شود و اين نسخه فاقد صفحه آخر کتاب که شرح شهادت مرحوم برغاني و ترقيمه ناشر مي باشد.