<تفسر مفصلي است مشتمل بر جميع فنون مربوط به قرآن (که مولف آنها را بيست و دو علم ميداند بعضي قشري و بعضي لبي) بدون تفصيل در مطالب لغوي و ادبي و در آغاز داراي چهار اصل مشتمل بر بيست و دو عنوان در آنچه قبل از شروع در تفسير بايد آنها را دانست. اين تفسير به نام امير علي شيرنوائي (۹۰۶ق) تأليف شد به سال ۸۹۰ق جلد اول آن پايان يافته و سال ۸۹۲ جلد دوم را شروع نموده است ولي فقط تا آيه ۸۴ از سوره نساء را نوشته و در گذشته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵. ص.۲۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱. ص.۳۳۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مشترک پاکستان>: ج.۱. ص.۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
عنوانها ، خطوط و نشانيها شنگرف - آيات به نسخ جلي
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسر مفصلي است مشتمل بر جميع فنون مربوط به قرآن (که مولف آنها را بيست و دو علم ميداند بعضي قشري و بعضي لبي) بدون تفصيل در مطالب لغوي و ادبي و در آغاز داراي چهار اصل مشتمل بر بيست و دو عنوان در آنچه قبل از شروع در تفسير بايد آنها را دانست. اين تفسير به نام امير علي شيرنوائي (۹۰۶ق) تأليف شد به سال ۸۹۰ق جلد اول آن پايان يافته و سال ۸۹۲ جلد دوم را شروع نموده است ولي فقط تا آيه ۸۴ از سوره نساء را نوشته و در گذشته است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵. ص.۲۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۱. ص.۳۳۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مشترک پاکستان>: ج.۱. ص.۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
عنوانها ، خطوط و نشانيها شنگرف - آيات به نسخ جلي
(يادداشتهاي نسخه)
<ترجمه روان و شيوائي است از قرآن کريم با اشاره مختصر به تفسير آيات بخصوص در آياتي که درباره فضايل اهل بيت عليه السلام است توضيح بيشتري داده>
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۴. ص.۱۰۰
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان حضرت معصومه عليهما سلام>: ج.۲. ص.۶۶
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبائي آستان قدس>: ص۱۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير سوره مريم تا ناس را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناونها و خطوط شنگرف ،آيات به خط نسخ
(يادداشتهاي نسخه)
<ترجمه روان و شيوائي است از قرآن کريم با اشاره مختصر به تفسير آيات بخصوص در آياتي که درباره فضايل اهل بيت عليه السلام است توضيح بيشتري داده>
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۴. ص.۱۰۰
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان حضرت معصومه عليهما سلام>: ج.۲. ص.۶۶
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبائي آستان قدس>: ص۱۲۳
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير سوره مريم تا ناس را دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناونها و خطوط شنگرف ،آيات به خط نسخ
(يادداشتهاي نسخه)
<خلاصه تفسير معروفي است از ملاحسين کاشفي که با قلم شيوائي نگاشته است. مولف چون جلد اول "جواهر التفسير خود را به تمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختيار به نام علي شير نوائي (۹۰۷ق)" نگاشت تا در فرصت ديگر مجلات تفسير جواهر را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه> : ج.۲۳. ص.۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴. ص.۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳. ص.۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار ، فارسي>: ج.۲. ص.۳۱۸۳
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول سوره حمد تا آخر سوره کهف را در بر دارد.(مجلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،صفحه اول سرلوح مزدوج مرصع مذهب و تمام صفحات مجدول زرين ولاجوردي و مشکي
(يادداشتهاي نسخه)
<خلاصه تفسير معروفي است از ملاحسين کاشفي که با قلم شيوائي نگاشته است. مولف چون جلد اول "جواهر التفسير خود را به تمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختيار به نام علي شير نوائي (۹۰۷ق)" نگاشت تا در فرصت ديگر مجلات تفسير جواهر را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه> : ج.۲۳. ص.۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴. ص.۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳. ص.۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار ، فارسي>: ج.۲. ص.۳۱۸۳
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول سوره حمد تا آخر سوره کهف را در بر دارد.(مجلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،صفحه اول سرلوح مزدوج مرصع مذهب و تمام صفحات مجدول زرين ولاجوردي و مشکي
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي معروفي است که بيشتربه جنبه هاي ادبي قرآن اهميت داده است و آيات را به مذاق معتزله تأويل و تفسير کرده است. اين تفسير مورد توجه علما بوده لذا شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند. اين کتاب در روز دوشنبه ۲۳ ربيع الثاني ۵۲۸ در مکه به پايان رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مرعشي>: ج.۲. ص.۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱. ص.۹۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵. ص.۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره حمد تا اول سوره مريم را در بر دارد.(مجلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
بعضي خطوط و عناوين شنگرف و بعضي سياه ، يادداشت تملک در اول کتاب به سال ۱۲۲۳ هفتم جمادي الثاني.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي معروفي است که بيشتربه جنبه هاي ادبي قرآن اهميت داده است و آيات را به مذاق معتزله تأويل و تفسير کرده است. اين تفسير مورد توجه علما بوده لذا شروح و حواشي زيادي بر آن نگاشته اند. اين کتاب در روز دوشنبه ۲۳ ربيع الثاني ۵۲۸ در مکه به پايان رسيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<مرعشي>: ج.۲. ص.۱۴
(يادداشتهاي نسخه)
<سرکيس>: ج.۱. ص.۹۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵. ص.۶۵
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره حمد تا اول سوره مريم را در بر دارد.(مجلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
بعضي خطوط و عناوين شنگرف و بعضي سياه ، يادداشت تملک در اول کتاب به سال ۱۲۲۳ هفتم جمادي الثاني.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي متوسطي است که بيشتر به تفسير خواجه عبدالله انصاري و گفته هاي وي نظر دارد و گويد: و چون آن را در نهايت ايجاز و غايت اختصار ديده به بسط و تفصيل آن همت بسته . اوائل سال ۵۲۰ق تأليف شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي متوسطي است که بيشتر به تفسير خواجه عبدالله انصاري و گفته هاي وي نظر دارد و گويد: و چون آن را در نهايت ايجاز و غايت اختصار ديده به بسط و تفصيل آن همت بسته . اوائل سال ۵۲۰ق تأليف شده است>
(يادداشتهاي نسخه)