نسخه اول اين اثر داراي <حواشي مفصل دستنويس و مرتبط با متن > است که به دست يک نفر استنساخ شده و حواشي از قرار ذيل دارد: ۱. حواشي با نام " محسن" که همان <ملامحسن فيض کاشاني> است و با توجه به اينکه فيض کاشاني حاشيه مستقل بر اسفار ندارد، ناسخ از کتابهاي فيض مطالبي مرتبط با بحث عينا استنساخ کرده و ذکر نموده و نام محسن را در ذيل آنها نگاشته است. ۲. <حواشي شيخ عبدالرزاق لاهيجي ۳. حواشي خود ملاصدرا> بر کتاب به دو دسته تقسيم ميشود: بعضي از حواشي که نشان ميدهد از خود صاحب اسفار است،ناسخ از کتابهاي ديگ ملاصدرا عينا استنساخ کرده و مرتبط با موضوع ذکر نموده است و بعضي ديگر حواشي خود ملاصدرا است که بعدها خودش بر اسفار نوشته است. ۴. حواشي <ميرزا سيد ابوالحسن جلوه>: اين حواشي را کاتب در مواردي صراحت نام کرده که <"ميرزا ابوالحسن"> و "<سيد ابوالحسن جلوه"> آورده و در بسياري از حواشي لفظ " ميرزا" تنها اورده است و در تمامي مواردي که لفظ " ميرزا" آورده با عبارت " سيدنا الاستاذ" و امثال آن ذکر نموده که اولا همه اين حواشي از مرحوم علامه سيد ابوالحسن جلوه است و ثانيا نشان مي دهد که کاتب از شاگردان ميرزاي جلوه بوده است. ۵. < حواشي " حکيم ملا محمد اسماعيل واحد العين اصفهاني"> ۶. حواشي مرحوم "<حکيم ملاعلي نوري "> که همه موارد با عبارت "نوري نورالله مرقد" ذکر شده است. ۷. حواشي فراوان که بدون ذکر صاحب حاشيه استنساخ شده است و اين حواشي به دو دسته تقسيم ميشود: الف: حواشي که از ظاهرا آنها بدست مي آيد از خود کاتب ميباشد و ب: حواشي که مشخص است از کاتب نيست ولي صاحب حاشيه نيز مشخص نشده است . اما کاتب و ناسخ از شاگردان ميرزاي جلوه بوده است و لي مشخص نشد چه کسي است، شايد بابعضي قرائن بتونا گفت کاتب يا مرحوم حکيم <ميراز علي اکبر حکمي يزدي> استاد مسلم فلسفه و معاصر آيت الله بروجردي است و يا < ميرزا طاهر تنکابني> باشد، البته فقط در حد حدس است. کاتب در برخي موارد از استادش ميرزاي جلوه با عظمت ياد ميکند منجمله در موردي مينويسد :" ادام الله اقداله و صلوه الله عمره و زيد مجده في افق الاعلي" و در مورد ديگر " ادام الله بقائه و افاض علي روس العالمين علي تحقيقاته" دارد. در نهايت اين روشن است که ناسخ حواشي از شاگردان ميرزا ابوالحسن جلوه بوده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در ابتداي نسخه دوم اين اثر <به خط آيت الله بروجردي يادداشت> " قد انتقل الي بالصلح الصحيح مع رد تمام العوض المصالح و هو جمعه توامين في ربيع الاول ۱۲۸۴ق." دارد و ذيل آن دو بيت شعر از ميرداماد "<به خط سيد جمال الدين موسوي واعظ"> است. مشخص است ابتداء تا انتهاي نسخه کاملا مورد مطالعه دقيق مرحوم آيت الله بروجردي قرار گرفته و در ذيل بسياري از سطرها و کلمات هر صفحه خط قرمز کشيده اندو بدين تربيت امهات مسائل هر صفحه مشخص شده است. احتمال دارد اين کتاب همان نسخه اي است که ايشان در دوران تدريس معقول در بروجرد و قبل از آن استفاده نموده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
حاشيه اثر متوني با نشان <ملاهادي سبزواري> آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه اول اين اثر داراي <حواشي مفصل دستنويس و مرتبط با متن > است که به دست يک نفر استنساخ شده و حواشي از قرار ذيل دارد: ۱. حواشي با نام " محسن" که همان <ملامحسن فيض کاشاني> است و با توجه به اينکه فيض کاشاني حاشيه مستقل بر اسفار ندارد، ناسخ از کتابهاي فيض مطالبي مرتبط با بحث عينا استنساخ کرده و ذکر نموده و نام محسن را در ذيل آنها نگاشته است. ۲. <حواشي شيخ عبدالرزاق لاهيجي ۳. حواشي خود ملاصدرا> بر کتاب به دو دسته تقسيم ميشود: بعضي از حواشي که نشان ميدهد از خود صاحب اسفار است،ناسخ از کتابهاي ديگ ملاصدرا عينا استنساخ کرده و مرتبط با موضوع ذکر نموده است و بعضي ديگر حواشي خود ملاصدرا است که بعدها خودش بر اسفار نوشته است. ۴. حواشي <ميرزا سيد ابوالحسن جلوه>: اين حواشي را کاتب در مواردي صراحت نام کرده که <"ميرزا ابوالحسن"> و "<سيد ابوالحسن جلوه"> آورده و در بسياري از حواشي لفظ " ميرزا" تنها اورده است و در تمامي مواردي که لفظ " ميرزا" آورده با عبارت " سيدنا الاستاذ" و امثال آن ذکر نموده که اولا همه اين حواشي از مرحوم علامه سيد ابوالحسن جلوه است و ثانيا نشان مي دهد که کاتب از شاگردان ميرزاي جلوه بوده است. ۵. < حواشي " حکيم ملا محمد اسماعيل واحد العين اصفهاني"> ۶. حواشي مرحوم "<حکيم ملاعلي نوري "> که همه موارد با عبارت "نوري نورالله مرقد" ذکر شده است. ۷. حواشي فراوان که بدون ذکر صاحب حاشيه استنساخ شده است و اين حواشي به دو دسته تقسيم ميشود: الف: حواشي که از ظاهرا آنها بدست مي آيد از خود کاتب ميباشد و ب: حواشي که مشخص است از کاتب نيست ولي صاحب حاشيه نيز مشخص نشده است . اما کاتب و ناسخ از شاگردان ميرزاي جلوه بوده است و لي مشخص نشد چه کسي است، شايد بابعضي قرائن بتونا گفت کاتب يا مرحوم حکيم <ميراز علي اکبر حکمي يزدي> استاد مسلم فلسفه و معاصر آيت الله بروجردي است و يا < ميرزا طاهر تنکابني> باشد، البته فقط در حد حدس است. کاتب در برخي موارد از استادش ميرزاي جلوه با عظمت ياد ميکند منجمله در موردي مينويسد :" ادام الله اقداله و صلوه الله عمره و زيد مجده في افق الاعلي" و در مورد ديگر " ادام الله بقائه و افاض علي روس العالمين علي تحقيقاته" دارد. در نهايت اين روشن است که ناسخ حواشي از شاگردان ميرزا ابوالحسن جلوه بوده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در ابتداي نسخه دوم اين اثر <به خط آيت الله بروجردي يادداشت> " قد انتقل الي بالصلح الصحيح مع رد تمام العوض المصالح و هو جمعه توامين في ربيع الاول ۱۲۸۴ق." دارد و ذيل آن دو بيت شعر از ميرداماد "<به خط سيد جمال الدين موسوي واعظ"> است. مشخص است ابتداء تا انتهاي نسخه کاملا مورد مطالعه دقيق مرحوم آيت الله بروجردي قرار گرفته و در ذيل بسياري از سطرها و کلمات هر صفحه خط قرمز کشيده اندو بدين تربيت امهات مسائل هر صفحه مشخص شده است. احتمال دارد اين کتاب همان نسخه اي است که ايشان در دوران تدريس معقول در بروجرد و قبل از آن استفاده نموده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
حاشيه اثر متوني با نشان <ملاهادي سبزواري> آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
< از ابتداء تا انتهاي نسخه بسياري از صفحات ذيل امهات مطالب خط کشي شده و از آنجا اين نسخه از تملکات آيت الله بروجردي بوده و لغزشي که در خط کشي ها وجود دارد به احتمال قوي اين کتاب مورد مطالعه دقيق ايشان قرار گرفته و <خط کشي ها توسط آيت الله بروجردي> انجام شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
< از ابتداء تا انتهاي نسخه بسياري از صفحات ذيل امهات مطالب خط کشي شده و از آنجا اين نسخه از تملکات آيت الله بروجردي بوده و لغزشي که در خط کشي ها وجود دارد به احتمال قوي اين کتاب مورد مطالعه دقيق ايشان قرار گرفته و <خط کشي ها توسط آيت الله بروجردي> انجام شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر حواشي و يادداشتهاي دستنويس دارد ظاهرا فردي بنام محمدبن علي اين کتاب را در تاريخ ۱۳۱۲ نزد آقا شيخ علي نوري خوانده و نقل از ايشان و ديگر منابع نسخه را تصحيح کرده است. در انتهاي حواشي رموز "صح" "محمد اسمعيل" " محمدبن علي موسوي" " منتهي الارب ... نيز دارد
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر حواشي و يادداشتهاي دستنويس دارد ظاهرا فردي بنام محمدبن علي اين کتاب را در تاريخ ۱۳۱۲ نزد آقا شيخ علي نوري خوانده و نقل از ايشان و ديگر منابع نسخه را تصحيح کرده است. در انتهاي حواشي رموز "صح" "محمد اسمعيل" " محمدبن علي موسوي" " منتهي الارب ... نيز دارد
(يادداشتهاي نسخه)
<اثر حاضر حواشي و يادداشتهاي دستنويس مفصلي> دارد فردي بنام < محمدبن علي> اين کتاب را در تاريخ ۱۳۱۲ نزد < آقا شيخ علي نوري> خوانده و نقل از ايشان و ديگر منابع نسخه را تصحيح کرده است. < در انتهاي حواشي رموز "صح" "محمد اسمعيل" " محمدبن علي موسوي" " منتهي الارب"> ... نيز دارد که محمد اسمعيل احتمالا " <محمد اسماعيل واحد العين اصفهاني>" است. کاتب حواشي برخي يادداشتها را نيز از خود نوشته که معمولا ذيل آنها تاريخ رجب ۱۳۱۳ زده است..
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه ۰۱ که تنها بخش اول جلد اول را شامل مي شود. داراي <حواشي و يادداشت هاي دستنويس نسبتا مفصلي> است که برخي از آنها متعلق به <جلال موسوي آشتياني> است. همچنين <يادداشت تملک> وي نيز در کتاب موجود است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
حاشيه اثر متوني با نشان <ملاهادي سبزواري> آمده است < به همراه مهر بيضي با سجع " محمد الموسوي" > که چاپي است و احتمالا مهر کاتب باشد که نام کاتب براساس همين مهر انتخاب شد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
< به همراه مهر دايره واقف با سجع "مرحوم شيخ حيدرعلي رضايت از خوانندگان التماس دعا دارد. واقف. وقف مسجد اعظم قم ۱۳۹۷ هجري قمري> دارد و همچنين < مهر بيضي بزرگ با سجع " کتابفروشي باستان . خيابان شاه آباد تهران ۱۳۱۷> دارد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
بياض: <کتابخانه تخصصي وزارت امور خارجه؛ <کتابخانه اختصاصي آيتالله بروجردي (ره)>؛ کتابخانه حضرت ولي عصر (عج) ؛ کتابخانه دکتر اصغر مهدوي؛ کتابخانه عمومي آيتالله حائري (فيضيه)؛ کتابخانه مرکزي شهرداري اصفهان؛ کتابخانه مسجد اعظم>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
(السفر الاول في الوجود والاعراض السفر الثاني في الطبيعيات الثالث في الالهيات الرابع في النفس)
(يادداشتهاي نسخه)
<اثر حاضر حواشي و يادداشتهاي دستنويس مفصلي> دارد فردي بنام < محمدبن علي> اين کتاب را در تاريخ ۱۳۱۲ نزد < آقا شيخ علي نوري> خوانده و نقل از ايشان و ديگر منابع نسخه را تصحيح کرده است. < در انتهاي حواشي رموز "صح" "محمد اسمعيل" " محمدبن علي موسوي" " منتهي الارب"> ... نيز دارد که محمد اسمعيل احتمالا " <محمد اسماعيل واحد العين اصفهاني>" است. کاتب حواشي برخي يادداشتها را نيز از خود نوشته که معمولا ذيل آنها تاريخ رجب ۱۳۱۳ زده است..
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه ۰۱ که تنها بخش اول جلد اول را شامل مي شود. داراي <حواشي و يادداشت هاي دستنويس نسبتا مفصلي> است که برخي از آنها متعلق به <جلال موسوي آشتياني> است. همچنين <يادداشت تملک> وي نيز در کتاب موجود است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
حاشيه اثر متوني با نشان <ملاهادي سبزواري> آمده است < به همراه مهر بيضي با سجع " محمد الموسوي" > که چاپي است و احتمالا مهر کاتب باشد که نام کاتب براساس همين مهر انتخاب شد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
< به همراه مهر دايره واقف با سجع "مرحوم شيخ حيدرعلي رضايت از خوانندگان التماس دعا دارد. واقف. وقف مسجد اعظم قم ۱۳۹۷ هجري قمري> دارد و همچنين < مهر بيضي بزرگ با سجع " کتابفروشي باستان . خيابان شاه آباد تهران ۱۳۱۷> دارد
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
بياض: <کتابخانه تخصصي وزارت امور خارجه؛ <کتابخانه اختصاصي آيتالله بروجردي (ره)>؛ کتابخانه حضرت ولي عصر (عج) ؛ کتابخانه دکتر اصغر مهدوي؛ کتابخانه عمومي آيتالله حائري (فيضيه)؛ کتابخانه مرکزي شهرداري اصفهان؛ کتابخانه مسجد اعظم>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
(السفر الاول في الوجود والاعراض السفر الثاني في الطبيعيات الثالث في الالهيات الرابع في النفس)
(يادداشتهاي نسخه)