<تفسير و ترجمه مختصر قرآني است که به سبک عرفاني نگارش يافته و مطالبي از فتوحات ابن عربي و مطلبي از شيخ الاسلام آورده است. عنوان تفسير فارسي از ما است و چون اول و آخر و وسط کتاب ندارد لذا نام و نويسنده آن شناسايي نشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير و ترجمه مختصر قرآني است که به سبک عرفاني نگارش يافته و مطالبي از فتوحات ابن عربي و مطلبي از شيخ الاسلام آورده است. عنوان تفسير فارسي از ما است و چون اول و آخر و وسط کتاب ندارد لذا نام و نويسنده آن شناسايي نشد.>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير عرفاني ،ادبي مفصلي است با نثر شيوا در شصت فصل بر سوره يوسف،با داستانهايي از بزرگان عرفا وابياتي گويا ازمولف.گويند که ملاحسين کاشفي بيهقي اين کتاب را برشاگردان خود املاء کرده وآنها آن را درشصت مجلس نوشته اند.>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير عرفاني ،ادبي مفصلي است با نثر شيوا در شصت فصل بر سوره يوسف،با داستانهايي از بزرگان عرفا وابياتي گويا ازمولف.گويند که ملاحسين کاشفي بيهقي اين کتاب را برشاگردان خود املاء کرده وآنها آن را درشصت مجلس نوشته اند.>
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف بنا به درخواست فرزندش ابونصر الحسن>- پس از دو کتابش <"مجمع البيان"> و <"الکافي الشافي"> اين تفسير مختصر را به رشته تحرير در آورده است و <به نکات دقيق تفسيري عنايت داشت> و <گفتههاي زمخشري در کتاب "الکشاف" ملحوظ وي بوده است>. <روز شنبه ۱۸ صفر ۵۴۲ شروع به تاليف کرده و ۲۴ محرم ۵۴۳ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵. ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از سوره فاتحه تا آخر کهف را شامل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف بنا به درخواست فرزندش ابونصر الحسن>- پس از دو کتابش <"مجمع البيان"> و <"الکافي الشافي"> اين تفسير مختصر را به رشته تحرير در آورده است و <به نکات دقيق تفسيري عنايت داشت> و <گفتههاي زمخشري در کتاب "الکشاف" ملحوظ وي بوده است>. <روز شنبه ۱۸ صفر ۵۴۲ شروع به تاليف کرده و ۲۴ محرم ۵۴۳ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵. ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از سوره فاتحه تا آخر کهف را شامل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي بسيار مختصري است که با استفاده از چند تفسير ديگر تلخيص شده> و <بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده> و <حواشي و شروح زيادي از علماي شيعه و سني براي آن نگاشتهاند.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۱۱۲( برگ ۳۳۹ - ۳۴۴)
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲. ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>: ج.۱. ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث فقط سوره حمد را در بردارد>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير مزجي بسيار مختصري است که با استفاده از چند تفسير ديگر تلخيص شده> و <بسيار مورد اعتماد دانشمندان بزرگ واقع شده> و <حواشي و شروح زيادي از علماي شيعه و سني براي آن نگاشتهاند.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۱۱۲( برگ ۳۳۹ - ۳۴۴)
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۲. ص. ۴۲۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص. ۲۲۰
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>: ج.۱. ص. ۱۸۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث فقط سوره حمد را در بردارد>
(يادداشتهاي نسخه)
<يکي از تفاسير معروف اهل سنت است که اغلب اقوال صحابه و بزرگان مفسرين را آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۱۱۲ (برگ ۲- ۳۳۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>: ج.۲. ص. ۱۷۲۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲. ص. ۱۵۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص. ۲۸۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از اول قرآن تا سوره بنياسرائيل را در بردارد.>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و آيات و خطوط شنگرف، در اول کتاب تاريخ تملک به سال "۸۷۹" هشتم ربيع الاول مشاهده مي شود، برگ اول نونويس و فايدهاي در شرح حال بغوي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<يکي از تفاسير معروف اهل سنت است که اغلب اقوال صحابه و بزرگان مفسرين را آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۱۱۱۲ (برگ ۲- ۳۳۸)
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>: ج.۲. ص. ۱۷۲۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲. ص. ۱۵۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص. ۲۸۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از اول قرآن تا سوره بنياسرائيل را در بردارد.>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و آيات و خطوط شنگرف، در اول کتاب تاريخ تملک به سال "۸۷۹" هشتم ربيع الاول مشاهده مي شود، برگ اول نونويس و فايدهاي در شرح حال بغوي آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسيري است روايتي که بيشتر به آيه هاي اعتقادي مي پردازد و آيات را به روش خاصي تفسير مي کند. بعضي عقيده دارند که در اين تفسير روايتهايي وجود دارد که پس از مؤلف به آن اضافه شده است، لذا در تفسير پاره اي از آيات، موضوعات غريبي به چشم مي خورد، به همين جهت نقلهاي اين کتاب مورد اطمينان دانشمندان علم حديث نمي باشند.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۰۲
(يادداشتهاي نسخه)
<فهرست مرعشي>: ج.۳. ص.۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره شعرا تا سوره علق را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسيري است روايتي که بيشتر به آيه هاي اعتقادي مي پردازد و آيات را به روش خاصي تفسير مي کند. بعضي عقيده دارند که در اين تفسير روايتهايي وجود دارد که پس از مؤلف به آن اضافه شده است، لذا در تفسير پاره اي از آيات، موضوعات غريبي به چشم مي خورد، به همين جهت نقلهاي اين کتاب مورد اطمينان دانشمندان علم حديث نمي باشند.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۰۲
(يادداشتهاي نسخه)
<فهرست مرعشي>: ج.۳. ص.۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره شعرا تا سوره علق را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)