اثر حاضر نوشتههاي پراکندهاي به خط آيت الله بروجردي پيرامون مسائل و احکام مهريه است که وجوهي از مساله در اين يادداشتها به صورت استدلالي بيان شده است. آيت الله بروجردي پيرامون مسئله مهريه تاليفات و حواشي ديگري نيز دارد که اکثر حواشي بر بخش مهور ديگر کتب فقهي است . اين نوشته ها توسط موسسه معظم له در قالب کتاب منتشر شده است
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر نوشتههاي پراکندهاي به خط آيت الله بروجردي پيرامون مسائل و احکام مهريه است که وجوهي از مساله در اين يادداشتها به صورت استدلالي بيان شده است. آيت الله بروجردي پيرامون مسئله مهريه تاليفات و حواشي ديگري نيز دارد که اکثر حواشي بر بخش مهور ديگر کتب فقهي است . اين نوشته ها توسط موسسه معظم له در قالب کتاب منتشر شده است
(يادداشتهاي نسخه)
اين نسخه شامل رواتي که به ترتيبي خاص از کتاب " منهج المقال" <محمدبن علي استرابادي> استخراج شده و در ۱۴ باب تنظيم شده است. البته باب ۱۲ به بعد تنها سرفصل گذاري شده و کامل نيست. هر باب طبق حروف الفبا به ترتيب حرف از "الف الي ياء" تنظيم شده است. باب اول: شامل اسامي ۶۵۱۵ راوي است که در صدر هر حرف تعداد روايان آن حرف نيز آمده است. باب دوم: اسامي رواتي است که هر دو نفر نام مشترک دارند و شامل ۱۱۰ راوي است. باب سوم: رواتي که سه نفر هستند و نام مشترک دارند و شامل ۵۲ راوي است. تا باب دهم اين کتاب به همين شکل تنظيم شده است يعني باب دهم شامل اسامي ده نفر رواتي است که نام مشترکم دارند. باب يازدهم: اسامي رواتي که بين ده الي بيست نفر هستند و نام مشترک دارند و با عنوان "باب ما فوق العشرة الي العشرين" نامگذاري شده است. باب ۱۲-۱۴ تنها نامگذاري شده و اسامي اوليه آمده است و مشترکات آنها ذکر نشده و کامل نيست. معظم له عناوين اين بابها را بدين ترتيب نامگذاري کرده است: باب دوازهم: مافوق العشرين الي الاربعين.- باب سيزدهم: ما فوق الاربعين الي الستين.- باب چهاردهم: ما فوق المائه الي الماتين.
(يادداشتهاي نسخه)
اين نسخه شامل رواتي که به ترتيبي خاص از کتاب " منهج المقال" <محمدبن علي استرابادي> استخراج شده و در ۱۴ باب تنظيم شده است. البته باب ۱۲ به بعد تنها سرفصل گذاري شده و کامل نيست. هر باب طبق حروف الفبا به ترتيب حرف از "الف الي ياء" تنظيم شده است. باب اول: شامل اسامي ۶۵۱۵ راوي است که در صدر هر حرف تعداد روايان آن حرف نيز آمده است. باب دوم: اسامي رواتي است که هر دو نفر نام مشترک دارند و شامل ۱۱۰ راوي است. باب سوم: رواتي که سه نفر هستند و نام مشترک دارند و شامل ۵۲ راوي است. تا باب دهم اين کتاب به همين شکل تنظيم شده است يعني باب دهم شامل اسامي ده نفر رواتي است که نام مشترکم دارند. باب يازدهم: اسامي رواتي که بين ده الي بيست نفر هستند و نام مشترک دارند و با عنوان "باب ما فوق العشرة الي العشرين" نامگذاري شده است. باب ۱۲-۱۴ تنها نامگذاري شده و اسامي اوليه آمده است و مشترکات آنها ذکر نشده و کامل نيست. معظم له عناوين اين بابها را بدين ترتيب نامگذاري کرده است: باب دوازهم: مافوق العشرين الي الاربعين.- باب سيزدهم: ما فوق الاربعين الي الستين.- باب چهاردهم: ما فوق المائه الي الماتين.
(يادداشتهاي نسخه)
در اين اثر که به خط آيت الله بروجردي نگاشته شده است به مباحث متفرقه اي در نماز شامل: < ستر در نماز، شرايط امام جماعت، معني کبائر، مباحث نماز جمعه و ظهر روز جمعه، قرائت در نماز و ..> ميباشد. در انتهاي نسخه چندين صفحه به مسائل مرتبط با خمس پرداخته شده است. برخي مطالب از قلم معظم له بوده و برخي از عين عبارات از کتب مختلف فقهي ذکر شده و گاهي بر آنها حواشي مختصر يا مفصلي نگاشته شده است. که برخي از اين حواشي با عبارات "قوله - اقول" آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
برخي صفحات اين نسخه نانوشته است. چند صفحه ابتدايي و برخي صفحات مياني به مباحث رجالي و روات و روايتهاي آنان پرداخته شده است. نسخه فاقد عنوان بوده و اين عنوان براساس محتوا انتخاب شده و نام مولف در نسخه نيامده و با توجه به مشابهت خط انتخاب شد.
(يادداشتهاي نسخه)
در اين اثر که به خط آيت الله بروجردي نگاشته شده است به مباحث متفرقه اي در نماز شامل: < ستر در نماز، شرايط امام جماعت، معني کبائر، مباحث نماز جمعه و ظهر روز جمعه، قرائت در نماز و ..> ميباشد. در انتهاي نسخه چندين صفحه به مسائل مرتبط با خمس پرداخته شده است. برخي مطالب از قلم معظم له بوده و برخي از عين عبارات از کتب مختلف فقهي ذکر شده و گاهي بر آنها حواشي مختصر يا مفصلي نگاشته شده است. که برخي از اين حواشي با عبارات "قوله - اقول" آمده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
برخي صفحات اين نسخه نانوشته است. چند صفحه ابتدايي و برخي صفحات مياني به مباحث رجالي و روات و روايتهاي آنان پرداخته شده است. نسخه فاقد عنوان بوده و اين عنوان براساس محتوا انتخاب شده و نام مولف در نسخه نيامده و با توجه به مشابهت خط انتخاب شد.
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر رساله اي پيرامون چندي از مباحث کتاب صوم است که به قلم آيت الله بروجردي به صورت نسبتا منظم تحرير شده است و در پي آن بسياري از يادداشتهاي ايشان پيرامون همان مباحث آمده است. در لابلاي مباحث بسياري از روايات کتاب صوم بررسي سندي و طبقه اي نيز شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر رساله اي پيرامون چندي از مباحث کتاب صوم است که به قلم آيت الله بروجردي به صورت نسبتا منظم تحرير شده است و در پي آن بسياري از يادداشتهاي ايشان پيرامون همان مباحث آمده است. در لابلاي مباحث بسياري از روايات کتاب صوم بررسي سندي و طبقه اي نيز شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر مسوده آيت الله العظمي بروجردي است که به خط خود عنوان روي عطف را "الفهرستين" نگاشته اند. کل دفتر توسط معظم له شماره گذاري شده و تنها چندين برگ اوليه متن نوشته شده و الباقي نانوشته است.چند صفحه از اين دفتر به راويان حديث تعلق دارد و در صفحه ۵ تنها اسامي " بيت مهزم، بيت ايجر، بيت نهيکر؟" آمده است. شايد اين نسخه به منظور دفتر دوم کتاب " بيوت الشيعه" تنظيم و صفحه شماري شده باشد.
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر مسوده آيت الله العظمي بروجردي است که به خط خود عنوان روي عطف را "الفهرستين" نگاشته اند. کل دفتر توسط معظم له شماره گذاري شده و تنها چندين برگ اوليه متن نوشته شده و الباقي نانوشته است.چند صفحه از اين دفتر به راويان حديث تعلق دارد و در صفحه ۵ تنها اسامي " بيت مهزم، بيت ايجر، بيت نهيکر؟" آمده است. شايد اين نسخه به منظور دفتر دوم کتاب " بيوت الشيعه" تنظيم و صفحه شماري شده باشد.
(يادداشتهاي نسخه)
در متون مختلف و نقل از افراد متعدد از نزديکان آيت الله بروجردي نقل شده است که معظم له کتابي با عنوان "بيوت الشيعه" نگاشتهاند که دسترسي به نسخهاي از آن حاصل نشده و اين نسخه مفقود است. در تعريف اين رساله آورده اند: "الذي يبحث فيه عن الأسر الشيعية العلمية والدينيه و صبايد رسالهاي باشد در معرفي خاندانهاي علمي شيعه، شبيه آنچه مرحوم علامه سيد بحرالعلوم در فوائد الرجاليه خود انجام داده است. (اعيان الشيعه ۹۴/۶؛ چشم و چراغ مرجعيت ۳۳۵). اما به تازگي نسخهاي خطي از بيت معظم له به کتابخانه اهدا شده که مسوده آيت الله بروجردي بوده و با عنوان " بيوت" نامگذاري شده است. کل اين دفتر توسط معظم له شماره گذاري و بخشي از آن باببندي نيز شده است. بسياري از صفحات آنها سفيد و نانوشته است و حدود بيست صفحه از دفتر نگاشته شده است. از صفحات ۹۹-۱۰۳ بيت " بابويه در قم" و بيت " نيشابوري در ري" و بيت " ابوالفتوح رازي در ري" به طور مختصر معرفي شده است. در لابلاي دفتر ۹ برگه جداگانه موجود است که در آنها بيوتات ذيل معرفي شده اند": بيت طباطبايي؛ بيت نوبختي،بيت ابوالفتوح رازي، بيت بابويه، بيت راوندي، بيت آل حمدان در قزوين، بيت آل عبدالصمد در سبزوار، آل دعويدار در قم، ديزک قمي، آل عبدالجبار بن محمد طوسي، آل سيد فضل الله راوندي"> .
(يادداشتهاي نسخه)
در متون مختلف و نقل از افراد متعدد از نزديکان آيت الله بروجردي نقل شده است که معظم له کتابي با عنوان "بيوت الشيعه" نگاشتهاند که دسترسي به نسخهاي از آن حاصل نشده و اين نسخه مفقود است. در تعريف اين رساله آورده اند: "الذي يبحث فيه عن الأسر الشيعية العلمية والدينيه و صبايد رسالهاي باشد در معرفي خاندانهاي علمي شيعه، شبيه آنچه مرحوم علامه سيد بحرالعلوم در فوائد الرجاليه خود انجام داده است. (اعيان الشيعه ۹۴/۶؛ چشم و چراغ مرجعيت ۳۳۵). اما به تازگي نسخهاي خطي از بيت معظم له به کتابخانه اهدا شده که مسوده آيت الله بروجردي بوده و با عنوان " بيوت" نامگذاري شده است. کل اين دفتر توسط معظم له شماره گذاري و بخشي از آن باببندي نيز شده است. بسياري از صفحات آنها سفيد و نانوشته است و حدود بيست صفحه از دفتر نگاشته شده است. از صفحات ۹۹-۱۰۳ بيت " بابويه در قم" و بيت " نيشابوري در ري" و بيت " ابوالفتوح رازي در ري" به طور مختصر معرفي شده است. در لابلاي دفتر ۹ برگه جداگانه موجود است که در آنها بيوتات ذيل معرفي شده اند": بيت طباطبايي؛ بيت نوبختي،بيت ابوالفتوح رازي، بيت بابويه، بيت راوندي، بيت آل حمدان در قزوين، بيت آل عبدالصمد در سبزوار، آل دعويدار در قم، ديزک قمي، آل عبدالجبار بن محمد طوسي، آل سيد فضل الله راوندي"> .
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر برخي از مباحث خمس است که به خط آيت الله بروجردي نگاشته شده و شامل مباحث "< خمس در چه مواردي واجب است، خمس اضافه سال، خمس در يکسال، سقوط خمس در دوران غيبت، ..."> ميباشد. در اين مباحث معظم له اشاره به متون و فتاواي علماي سلف نيز دارد. بين اين نسخه پنج برگه جداگانه مطالب به خط وي کتابت شده و موجود است که شامل اسامي راويان در ابواب الانفال و خمس ميباشد و ظاهرا برگرفته از کتاب <"وسائل الشيعه"> است. اين رساله که در دفتر خط دار ۲۰۰ برگي کتابت شده و کل دفتر توسط معظم له شماره گذاري شده و تنها حدود ۲۰ برگ آن نوشته شده و بسياري از صفحات سفيد و نانوشته مانده است. صفحات انتهايي تنها باب بندي شده است
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر برخي از مباحث خمس است که به خط آيت الله بروجردي نگاشته شده و شامل مباحث "< خمس در چه مواردي واجب است، خمس اضافه سال، خمس در يکسال، سقوط خمس در دوران غيبت، ..."> ميباشد. در اين مباحث معظم له اشاره به متون و فتاواي علماي سلف نيز دارد. بين اين نسخه پنج برگه جداگانه مطالب به خط وي کتابت شده و موجود است که شامل اسامي راويان در ابواب الانفال و خمس ميباشد و ظاهرا برگرفته از کتاب <"وسائل الشيعه"> است. اين رساله که در دفتر خط دار ۲۰۰ برگي کتابت شده و کل دفتر توسط معظم له شماره گذاري شده و تنها حدود ۲۰ برگ آن نوشته شده و بسياري از صفحات سفيد و نانوشته مانده است. صفحات انتهايي تنها باب بندي شده است
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر طبقات ۴-۷ روايان را در خود جاي داده و در چند بخش مجزا تقسيم بندي شده است. برخي از طبقات منظم و برخي افراد طبقات نامنظم ميباشد. برخي مطالب در صفحات جداگانه نوشته شده و ضميمه اين دفتر است. اين جزوه در واقع ادامه نسخه شماره ۲۶۳ کتابخانه ميباشد
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر طبقات ۴-۷ روايان را در خود جاي داده و در چند بخش مجزا تقسيم بندي شده است. برخي از طبقات منظم و برخي افراد طبقات نامنظم ميباشد. برخي مطالب در صفحات جداگانه نوشته شده و ضميمه اين دفتر است. اين جزوه در واقع ادامه نسخه شماره ۲۶۳ کتابخانه ميباشد
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر دستنوشتههاي آيت الله العظمي بروجردي پيرامون مباحث شک در نماز است که در چند مرحله آنها را منظم نموده اند و به صورت مساله - مساله آمده است. در موارد نياز عبارات ديگر فقهاء را آورده اند و بر آن حاشيه و شرح نيز نگاشتهاند. در لابلاي اوراق روايات مورد بحث را نيز بررسي سندي و طبقه اي نموده اند. اين رساله به صورت اوراق جداگانه و از هم جدا و مسوده معظم ميباشد.
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر دستنوشتههاي آيت الله العظمي بروجردي پيرامون مباحث شک در نماز است که در چند مرحله آنها را منظم نموده اند و به صورت مساله - مساله آمده است. در موارد نياز عبارات ديگر فقهاء را آورده اند و بر آن حاشيه و شرح نيز نگاشتهاند. در لابلاي اوراق روايات مورد بحث را نيز بررسي سندي و طبقه اي نموده اند. اين رساله به صورت اوراق جداگانه و از هم جدا و مسوده معظم ميباشد.
(يادداشتهاي نسخه)
در اين رساله بسيار ي از مباحث کتاب " صلوه" به خط آيت الله بروجردي آمده است که معظم له آنها را گاهي به صورت يادداشت هاي کوتاه و موجز و رمزي و گاهي به صورت تقرير و منظم نگاشته اند. در متن عبارات ، گاهي عين عبارت کتب فقهي گذشته را بنابر مناسبت موضوع بحث با عبارت " قوله" ذکر کرده اند و سپس با عبارات " اقول" به شرح يا حاشيه استدلالي بر آن پرداخته اند . اين رساله از نظم خاصي برخوردا نبوده و تا حد ممکن نظم داده شده است. در مواردي نيز روايات مورد بحث نيز بررسي سندي شده است. برخي مباحث مطرح شده در اين رساله عبارتند از: < نماز قضا، نمازهاي بوميه، نماز جماعت، نماز خوف، نماز قضاء ميت، سجده سهو، حجيت ظن در افعال نماز و ....>
(يادداشتهاي نسخه)
در اين رساله بسيار ي از مباحث کتاب " صلوه" به خط آيت الله بروجردي آمده است که معظم له آنها را گاهي به صورت يادداشت هاي کوتاه و موجز و رمزي و گاهي به صورت تقرير و منظم نگاشته اند. در متن عبارات ، گاهي عين عبارت کتب فقهي گذشته را بنابر مناسبت موضوع بحث با عبارت " قوله" ذکر کرده اند و سپس با عبارات " اقول" به شرح يا حاشيه استدلالي بر آن پرداخته اند . اين رساله از نظم خاصي برخوردا نبوده و تا حد ممکن نظم داده شده است. در مواردي نيز روايات مورد بحث نيز بررسي سندي شده است. برخي مباحث مطرح شده در اين رساله عبارتند از: < نماز قضا، نمازهاي بوميه، نماز جماعت، نماز خوف، نماز قضاء ميت، سجده سهو، حجيت ظن در افعال نماز و ....>
(يادداشتهاي نسخه)