[مرعشي؛ شمارههايکتاب يکي از چهار منابع مهم حديثي شيعي و از جوامع اربعه معتبره مشهور اماميه و مدار استنباط احکام شرعيه است 6166، 5550 و 15944؛ الذريعة، ج6، ص 205]
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه در چهار مجلد يا جزء و 666 باب و داراي 5963 حديث (3913 مسند و 2050 مرسل) ميباشند.
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در مقدمه آورده: هنگامي که دست قضا و قدر مرا به بلخ در قصبه ايلاق کشانيد به ديدار شريف الدين ابو عبدالله (محمد بن حسن بن حسين بن اسحاق بن حسين بن حسين بن اسحق بن موسي بن جعفر عليهما السلام معروف به (نعمه) شادان گشتم در طي معاشرت سخن از اهميت کتاب (من لايحضره الطبيب) محمد بن زکريا رازي به ميان آورد و خواهش نمود که کتابي جامع و کافي در احکام دين تآليف و به نام (من لا يحضره الفقيه) بنامم مسؤل حضرتش را اجابت نمودم.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مؤلف در اين کتاب، اختصار در ذکر اسانيد و حذف اوايل سند است و براي دانستن سلسله اسانيد احاديث، مذيل داشته است کتاب را به ذکر مشايخ و سلسله رواة. مؤلف در اين کتاب ملتزم بوده اخبار اماميه، اخبارصحيحه اي که مورد اعتماد و عمل بوده طبق آن فتوا ميداده را نقل ميکند. اعلام اماميه اخبار مندرج در اين کتاب را صحيح، و مراسيل آن را به مانند مسانيد دانسته.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مندرجات جلد اول: کتاب الطهارة و کتاب الصلوة از برگ(1 - 93)؛ مندرجات جلد دوم: از کتاب الزکوة و کتاب الصوم و اعتکاف و در پايان ابواب زيارات درج گرديده. از برگ (94-188 ر)؛ مندرحات جلد سوم: کتاب القضاء و شهادت، ابواب الشفعه، الوکاله، العتق و احکامه، کفاله، حواله، معايش و مکاسب و فوائد و صناعات و بيع و متاجر و احياء الموات، مزارعه و.. صيد و ذباحه، اکل و شرب، نکاح و طلاق. از برگ( 188 پ 284 ر) ؛ مندرجات جلد چهارم: باب جمل من مناهي النبي (ص)، حدود و ديات، وصية، ميراث، نوادر(و هو آخر ابواب الکتاب). از برگ (284ر 370 ر).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در پايان از برگ(370ر-386 پ) (پشت) اسانيد کتاب من لايحضر الفقيه آمده
(يادداشتهاي نسخه)
از برگ (386 پ - 388 ر) فهرست مشيخه آمده. از برگ 234 جلد سوم به بعد کاتب عوض شده است
(يادداشتهاي نسخه)
[مرعشي؛ شمارههايکتاب يکي از چهار منابع مهم حديثي شيعي و از جوامع اربعه معتبره مشهور اماميه و مدار استنباط احکام شرعيه است 6166، 5550 و 15944؛ الذريعة، ج6، ص 205]
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نسخه در چهار مجلد يا جزء و 666 باب و داراي 5963 حديث (3913 مسند و 2050 مرسل) ميباشند.
(يادداشتهاي نسخه)
مؤلف در مقدمه آورده: هنگامي که دست قضا و قدر مرا به بلخ در قصبه ايلاق کشانيد به ديدار شريف الدين ابو عبدالله (محمد بن حسن بن حسين بن اسحاق بن حسين بن حسين بن اسحق بن موسي بن جعفر عليهما السلام معروف به (نعمه) شادان گشتم در طي معاشرت سخن از اهميت کتاب (من لايحضره الطبيب) محمد بن زکريا رازي به ميان آورد و خواهش نمود که کتابي جامع و کافي در احکام دين تآليف و به نام (من لا يحضره الفقيه) بنامم مسؤل حضرتش را اجابت نمودم.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مؤلف در اين کتاب، اختصار در ذکر اسانيد و حذف اوايل سند است و براي دانستن سلسله اسانيد احاديث، مذيل داشته است کتاب را به ذکر مشايخ و سلسله رواة. مؤلف در اين کتاب ملتزم بوده اخبار اماميه، اخبارصحيحه اي که مورد اعتماد و عمل بوده طبق آن فتوا ميداده را نقل ميکند. اعلام اماميه اخبار مندرج در اين کتاب را صحيح، و مراسيل آن را به مانند مسانيد دانسته.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مندرجات جلد اول: کتاب الطهارة و کتاب الصلوة از برگ(1 - 93)؛ مندرجات جلد دوم: از کتاب الزکوة و کتاب الصوم و اعتکاف و در پايان ابواب زيارات درج گرديده. از برگ (94-188 ر)؛ مندرحات جلد سوم: کتاب القضاء و شهادت، ابواب الشفعه، الوکاله، العتق و احکامه، کفاله، حواله، معايش و مکاسب و فوائد و صناعات و بيع و متاجر و احياء الموات، مزارعه و.. صيد و ذباحه، اکل و شرب، نکاح و طلاق. از برگ( 188 پ 284 ر) ؛ مندرجات جلد چهارم: باب جمل من مناهي النبي (ص)، حدود و ديات، وصية، ميراث، نوادر(و هو آخر ابواب الکتاب). از برگ (284ر 370 ر).
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در پايان از برگ(370ر-386 پ) (پشت) اسانيد کتاب من لايحضر الفقيه آمده
(يادداشتهاي نسخه)
از برگ (386 پ - 388 ر) فهرست مشيخه آمده. از برگ 234 جلد سوم به بعد کاتب عوض شده است
(يادداشتهاي نسخه)
کتاب در چهار مجلد يا جزء و 666 باب و داراي ؛5963 حديث (3913 مسند و 2050 مرسل) ميباشند.
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه دو جلد در يک مجلد ميباشد. جلد اول: کتاب الطهارة و کتاب الصلوة از برگ(1-137). و جلد دوم: کتاب الزکاة و الصوم (در ذيل آن احکام زکوة فطر و اعتکاف ذکر شده) و الحج، از برگ(138-278). و در حواشي تصحيح گرديده
(يادداشتهاي نسخه)
کتاب در چهار مجلد يا جزء و 666 باب و داراي ؛5963 حديث (3913 مسند و 2050 مرسل) ميباشند.
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه دو جلد در يک مجلد ميباشد. جلد اول: کتاب الطهارة و کتاب الصلوة از برگ(1-137). و جلد دوم: کتاب الزکاة و الصوم (در ذيل آن احکام زکوة فطر و اعتکاف ذکر شده) و الحج، از برگ(138-278). و در حواشي تصحيح گرديده
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه موجود از خطبه 60 به بعد مطابق نهج البلاغه صبحي صالح ميباشد، يعني چهار خطبه قبل از خطبه شقشقيه تا پايان نسخه: کلام (423) که آخرين کلام نهج البلاغه صبحي الصالح کلام (480) است. نتيجه اينکه در پايان اين نسخه 57 کلام از نهج البلاغه موجود افتادگي دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
خط نسخ و زيبا؛ تصحيح شده در حواشي
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه موجود از خطبه 60 به بعد مطابق نهج البلاغه صبحي صالح ميباشد، يعني چهار خطبه قبل از خطبه شقشقيه تا پايان نسخه: کلام (423) که آخرين کلام نهج البلاغه صبحي الصالح کلام (480) است. نتيجه اينکه در پايان اين نسخه 57 کلام از نهج البلاغه موجود افتادگي دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
خط نسخ و زيبا؛ تصحيح شده در حواشي
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه و تعليقه اي با عناوينص قوله، اقول بر کتاب صوافي فيض کاشاني که بر بخش کتاب الايمان و الکفر تنظيم و نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح و تصحيح در حاشيه کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
ابواب نسخه به صورت شنگرف و قرمز در متن و حاشيه بر جسته گرديده، و حواشي با عبارت (منه ره) از مؤلف ، و تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف است
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه و تعليقه اي با عناوينص قوله، اقول بر کتاب صوافي فيض کاشاني که بر بخش کتاب الايمان و الکفر تنظيم و نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح و تصحيح در حاشيه کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
ابواب نسخه به صورت شنگرف و قرمز در متن و حاشيه بر جسته گرديده، و حواشي با عبارت (منه ره) از مؤلف ، و تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف است
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه و تعليقه اي با عناوين "قوله، اقول" بر کتاب وافي فيض کاشاني که بر بخش کتاب العلم و العقل تنظيم و نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح و تصحيح در حاشيه کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
ابواب نسخه به صورت شنگرف و قرمز در متن و حاشيه بر جسته گرديده، و حواشي با عبارت (منه ره) از مؤلف ، و تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف است
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه و تعليقه اي با عناوين "قوله، اقول" بر کتاب وافي فيض کاشاني که بر بخش کتاب العلم و العقل تنظيم و نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرح و تصحيح در حاشيه کتاب
(يادداشتهاي نسخه)
ابواب نسخه به صورت شنگرف و قرمز در متن و حاشيه بر جسته گرديده، و حواشي با عبارت (منه ره) از مؤلف ، و تصحيح و مقابله با نسخه اصلي مؤلف است
(يادداشتهاي نسخه)