<احاديث و روايتهايي که درباره توحيد الهي و صفات سلبيه و ثبوتيه وارد شده در شصت و شش باب گردآوري کرده><تا پاسخگوي مخالفين باشد که نسبت تشبيه و جبر به شيعه دادهاند.>
(يادداشتهاي نسخه)
<احاديث و روايتهايي که درباره توحيد الهي و صفات سلبيه و ثبوتيه وارد شده در شصت و شش باب گردآوري کرده><تا پاسخگوي مخالفين باشد که نسبت تشبيه و جبر به شيعه دادهاند.>
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح موضوعي مختصر نهج البلاغه به زبان فارسي ميباشد> که مولف <فرمايشات اميرالمومنين عليه السلام> را <سه قسم تحت عناوين توحيد، مواعظ، اخلاق در دوازده باب آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳. ص. ۱۷۹
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۵۶۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از باب پنجم تا باب يازدهم کتاب را در بردارد.>
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و عناوين و احاديث شنگرف، تمام صفحات مجدول طلائي و سياه، برگ اول هر باب لوح مزدوج مذهب و مرصع و بين سطور طلااندازي دندان هوشي.
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح موضوعي مختصر نهج البلاغه به زبان فارسي ميباشد> که مولف <فرمايشات اميرالمومنين عليه السلام> را <سه قسم تحت عناوين توحيد، مواعظ، اخلاق در دوازده باب آورده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳. ص. ۱۷۹
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۵۶۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از باب پنجم تا باب يازدهم کتاب را در بردارد.>
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و عناوين و احاديث شنگرف، تمام صفحات مجدول طلائي و سياه، برگ اول هر باب لوح مزدوج مذهب و مرصع و بين سطور طلااندازي دندان هوشي.
(يادداشتهاي نسخه)
<ترجمه تحت اللفظي است با اضافه نکاتي چند از "<اربعين حديث>" <شيخ بهايي> ره (۱۰۳۱) که به نام <سلطان محمد قطبشاه> (۱۰۳۵) نوشته> و <مقابلهاش را در اواسط ذي حجه ۱۰۵۵ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<ترجمه تحت اللفظي است با اضافه نکاتي چند از "<اربعين حديث>" <شيخ بهايي> ره (۱۰۳۱) که به نام <سلطان محمد قطبشاه> (۱۰۳۵) نوشته> و <مقابلهاش را در اواسط ذي حجه ۱۰۵۵ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
احاديث و روايتهاي کتابهاي کافي و من لايحضره الفقيه و استبصار و تهذيب را در سه مقدمه و چهارده کتاب و يک خاتمه گرد آورده است، در هر فصلي اول آيات مناسب را آورده پس از آن احجاديث را ذکر مي کند ، از روايتها آنچه ضرورت به شرح دارد به عنوان "بيان" شرح مي کند، تأليفش به سال ۱۰۶۸ به پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه >: ج.۲۵. ص.۱۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص.۲۶۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۵۹۶
(يادداشتهاي نسخه)
جزء اول از کتاب وافي ، کتاب عقل و علم و توحيد را دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
احاديث و روايتهاي کتابهاي کافي و من لايحضره الفقيه و استبصار و تهذيب را در سه مقدمه و چهارده کتاب و يک خاتمه گرد آورده است، در هر فصلي اول آيات مناسب را آورده پس از آن احجاديث را ذکر مي کند ، از روايتها آنچه ضرورت به شرح دارد به عنوان "بيان" شرح مي کند، تأليفش به سال ۱۰۶۸ به پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه >: ج.۲۵. ص.۱۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص.۲۶۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۵۹۶
(يادداشتهاي نسخه)
جزء اول از کتاب وافي ، کتاب عقل و علم و توحيد را دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
<کتاب در بيان فضائل آداب، مکارم اخلاق و محاسن اعمال و عبادات منتخب از روايات و احاديث و اخواه وکتب آداب و آثار اهل بيت (ع) بدون استناد صريح به اخبار و روايات است و مرتب بر يک مقدمه و دوازده باب (و هر باب داراي چند فصل) و يک خاتمه مي باشد.تاريخ ختم تأليف را در الذريعه سال۱۱۲۱ق ضبط کرده ولي مؤلف تاريخ آن در يک جمله"جما الصالحين مجموعه شد آداب ايمان را " مطابق ۱۰۷۳ به نظم در آورده است. >
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>: ج.۱۵. ص.۱۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۵. ص.۱۲۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۳۱۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵. ص.۲۷۲
(يادداشتهاي نسخه)
مقداري از فصل ششم باب چهارم تا آخر کتاب را در بر دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ، تمام صفحات مجدول طلائي و مشکي، در برگ ۲۱۱ تصريح شده که اين نسخه تصحيح شده است،< فوائدي در آخر کتاب شامل حرز احتجاب ، اوراد هفته و دعاي حزب البحر و زيارات براي جميع الائمه از شيخ بهائي، آورده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<کتاب در بيان فضائل آداب، مکارم اخلاق و محاسن اعمال و عبادات منتخب از روايات و احاديث و اخواه وکتب آداب و آثار اهل بيت (ع) بدون استناد صريح به اخبار و روايات است و مرتب بر يک مقدمه و دوازده باب (و هر باب داراي چند فصل) و يک خاتمه مي باشد.تاريخ ختم تأليف را در الذريعه سال۱۱۲۱ق ضبط کرده ولي مؤلف تاريخ آن در يک جمله"جما الصالحين مجموعه شد آداب ايمان را " مطابق ۱۰۷۳ به نظم در آورده است. >
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>: ج.۱۵. ص.۱۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۵. ص.۱۲۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص.۳۱۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۵. ص.۲۷۲
(يادداشتهاي نسخه)
مقداري از فصل ششم باب چهارم تا آخر کتاب را در بر دارد.
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ، تمام صفحات مجدول طلائي و مشکي، در برگ ۲۱۱ تصريح شده که اين نسخه تصحيح شده است،< فوائدي در آخر کتاب شامل حرز احتجاب ، اوراد هفته و دعاي حزب البحر و زيارات براي جميع الائمه از شيخ بهائي، آورده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<احاديثي را که از نظر مولف جعلي يا منسوب به راويان استيا نياز به توضيح دارد تحت عناوين"باب-باب" آورده است. ابواب آن عبارتند از :باب الايمان ، باب کلام الله ، باب خلق الملائکه ، باب طب العلم ، باب فضائل الصديق ابوبکر، باب فضائل علي...>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۰۳۲ (برگ۱- ۵)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط سياه، اولن برگ عبارت "رساله في بيان ما لم يثبت فيه حديث صحيح من الابواب للعلامه مجدالدين الفيروزآبادي صاحب القاموس (علي ما في مجموعه) ، روايت مي شود."
(يادداشتهاي نسخه)
<احاديثي را که از نظر مولف جعلي يا منسوب به راويان استيا نياز به توضيح دارد تحت عناوين"باب-باب" آورده است. ابواب آن عبارتند از :باب الايمان ، باب کلام الله ، باب خلق الملائکه ، باب طب العلم ، باب فضائل الصديق ابوبکر، باب فضائل علي...>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۱۰۳۲ (برگ۱- ۵)
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين وخطوط سياه، اولن برگ عبارت "رساله في بيان ما لم يثبت فيه حديث صحيح من الابواب للعلامه مجدالدين الفيروزآبادي صاحب القاموس (علي ما في مجموعه) ، روايت مي شود."
(يادداشتهاي نسخه)
<در احوال قيامت در آنچه در عقبات و مواقف پنجگانه آن مي باشد از قبيل احوال و شدائد بنا به گفته مؤلف در اول کتاب خود ، اين تأليف را بنا به دستور پيامبر اسلام (ص) در عالم رويا، انجام داده است. در اين کتاب از آيات و روايات بسيار استفاده شده در دوازده "عين" شده و در واقع ملحق روضات کتاب ديگر مؤلف است به نام "مفاتيح الجنان" نامي که در عنوان آورديم از نسخه هاي چاپي است ولي در خود نسخه همان"مفاتيح الجنان"ذکر شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<در احوال قيامت در آنچه در عقبات و مواقف پنجگانه آن مي باشد از قبيل احوال و شدائد بنا به گفته مؤلف در اول کتاب خود ، اين تأليف را بنا به دستور پيامبر اسلام (ص) در عالم رويا، انجام داده است. در اين کتاب از آيات و روايات بسيار استفاده شده در دوازده "عين" شده و در واقع ملحق روضات کتاب ديگر مؤلف است به نام "مفاتيح الجنان" نامي که در عنوان آورديم از نسخه هاي چاپي است ولي در خود نسخه همان"مفاتيح الجنان"ذکر شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)