اثر حاضر فهرست برخي ابواب کتاب " وسائل الشيعه" است که شامل مباحث و ابواب " آبها- وضو- احکام تخلي- مسواک- و آداب حمام رفتن" است که براساس ترتيب کتاب وسائل فهرست شده است
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر فهرست برخي ابواب کتاب " وسائل الشيعه" است که شامل مباحث و ابواب " آبها- وضو- احکام تخلي- مسواک- و آداب حمام رفتن" است که براساس ترتيب کتاب وسائل فهرست شده است
(يادداشتهاي نسخه)
عنوان روي جلد: فهرس الوسائل من کتاب الطلاق و النکاح و العتق و .. الذبائح
توصیف:
اثر حاضر شامل فهرست وسائل الشيعه بوده که مندرجات آن بدين شرح است: ص. ۱-۲۱۹ نکاح.- ص. ۲۲۰- ۲۶۷ طلاق.- ص. ۲۶۸ - ۲۷۲ خلع.- ص. ۲۷۳- ۲۷۷ الظهار.- ص. ۲۷۸- ۲۸۹ الابلاء و الکفارات .- ص. ۲۹۰- ۲۹۷ لعان.- ص. ۲۹۸- ۳۱۵ عتق.- ص. ۳۱۶ - ۳۲۴ تدبير .- ص. ۳۲۵- ۳۲۶ اقرار .- ص. ۳۲۷- ۳۴۲ ايمان.- ص. ۳۴۳- ۳۴۷ نذر.- ۳۴۸- ۳۶۰ صيد.- ص. ۳۶۱- ۳۷۷ ذبح .- ص. ۳۷۸- ۳۸۴ عتق تا ايمان.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
عنوان بابها و سرفصل گذاريها به قرمز؛ بند آخر دفتر از شيرازه جدا شده و نياز به صحافي دارد
(يادداشتهاي نسخه)
در صفحه ۳۲۴ انتهاي کتاب عتق نام کاتب و تاريخ کتابت ۲۵ ذي الحجه ۱۳۷۴ و در انتهاي کتاب نذر تاريخ ۲ محرم ۱۳۷۵ آمده است. در همان صفحه و صفحه پاياني <" يادداشت بلاغ و مقابله جزوه"> را نيز دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عنوان روي جلد: فهرس الوسائل من کتاب الطلاق و النکاح و العتق و .. الذبائح
توصیف:
اثر حاضر شامل فهرست وسائل الشيعه بوده که مندرجات آن بدين شرح است: ص. ۱-۲۱۹ نکاح.- ص. ۲۲۰- ۲۶۷ طلاق.- ص. ۲۶۸ - ۲۷۲ خلع.- ص. ۲۷۳- ۲۷۷ الظهار.- ص. ۲۷۸- ۲۸۹ الابلاء و الکفارات .- ص. ۲۹۰- ۲۹۷ لعان.- ص. ۲۹۸- ۳۱۵ عتق.- ص. ۳۱۶ - ۳۲۴ تدبير .- ص. ۳۲۵- ۳۲۶ اقرار .- ص. ۳۲۷- ۳۴۲ ايمان.- ص. ۳۴۳- ۳۴۷ نذر.- ۳۴۸- ۳۶۰ صيد.- ص. ۳۶۱- ۳۷۷ ذبح .- ص. ۳۷۸- ۳۸۴ عتق تا ايمان.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
عنوان بابها و سرفصل گذاريها به قرمز؛ بند آخر دفتر از شيرازه جدا شده و نياز به صحافي دارد
(يادداشتهاي نسخه)
در صفحه ۳۲۴ انتهاي کتاب عتق نام کاتب و تاريخ کتابت ۲۵ ذي الحجه ۱۳۷۴ و در انتهاي کتاب نذر تاريخ ۲ محرم ۱۳۷۵ آمده است. در همان صفحه و صفحه پاياني <" يادداشت بلاغ و مقابله جزوه"> را نيز دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عنوان روي جلد: فهرس الجزوه من کتاب النکاح و الطلاق .... و الاطعمه و الاشربه و الاواني
توصیف:
اثر حاضر شامل فهرست وسائل الشيعه بوده که مندرجات آن بدين شرح است: ص. ۱-۱۵۲ النکاح.- ص. ۱۵۳- ۱۹۵ طلاق.- ص. ۱۹۶- ۱۹۸ خلع.- ص. ۱۹۹-۲۱۱ ظهار.- ص. ۲۱۲- ۲۱۷ لعان.- ۲۲۵- ۲۳۳ عتق.- ۲۳۳-۲۳۵ تدبير .- ۲۳۵- ۲۴۰ مکاتبه .- ص. ۲۴۱- ۲۵۱ ايمان .- ص. ۲۵۲- ۲۶۰ نذر و عهد .- ص. ۲۶۱- ۲۸۷ صيد و ذباحه.- ص. ۲۸۸- ۴۶۶ اطعمه و اشربه ... ابواب الاواني
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
فهرست ابواب الاواني در برگه ها جداگانه نوشته شده و انتهاي نسخه قرار دارد.
(متن یادداشت)
عنوان بابها و سرفصل گذاريها به قرمز؛ گرچه نام کاتب در نسخه نيامده است اما با مشابهت به نسخه اي ديگر از اين فهرست و مقابله خط کاتب همان نظري ناييني تشخيص داده شد
(يادداشتهاي نسخه)
عنوان روي جلد: فهرس الجزوه من کتاب النکاح و الطلاق .... و الاطعمه و الاشربه و الاواني
توصیف:
اثر حاضر شامل فهرست وسائل الشيعه بوده که مندرجات آن بدين شرح است: ص. ۱-۱۵۲ النکاح.- ص. ۱۵۳- ۱۹۵ طلاق.- ص. ۱۹۶- ۱۹۸ خلع.- ص. ۱۹۹-۲۱۱ ظهار.- ص. ۲۱۲- ۲۱۷ لعان.- ۲۲۵- ۲۳۳ عتق.- ۲۳۳-۲۳۵ تدبير .- ۲۳۵- ۲۴۰ مکاتبه .- ص. ۲۴۱- ۲۵۱ ايمان .- ص. ۲۵۲- ۲۶۰ نذر و عهد .- ص. ۲۶۱- ۲۸۷ صيد و ذباحه.- ص. ۲۸۸- ۴۶۶ اطعمه و اشربه ... ابواب الاواني
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
فهرست ابواب الاواني در برگه ها جداگانه نوشته شده و انتهاي نسخه قرار دارد.
(متن یادداشت)
عنوان بابها و سرفصل گذاريها به قرمز؛ گرچه نام کاتب در نسخه نيامده است اما با مشابهت به نسخه اي ديگر از اين فهرست و مقابله خط کاتب همان نظري ناييني تشخيص داده شد
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر شامل فهرست روايت و راويان بخشي از کتاب " وسائل الشيعه" است که براساس باب مرتبط در جداول چند ستونه مرتب شده است. ص ۲- ۸۲ کتاب زکات ص. ۸۳- ۱۱۵ کتاب صوم
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
اين جزوه از ابتدا و انتها افتادگي دارد. نام کاتب و مشخصات کتابت نامعلوم است و در صفحه ۸۲ <ادداشت بلاغ و مقابله> جزوه دارد
(يادداشتهاي نسخه)
اثر حاضر شامل فهرست روايت و راويان بخشي از کتاب " وسائل الشيعه" است که براساس باب مرتبط در جداول چند ستونه مرتب شده است. ص ۲- ۸۲ کتاب زکات ص. ۸۳- ۱۱۵ کتاب صوم
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
اين جزوه از ابتدا و انتها افتادگي دارد. نام کاتب و مشخصات کتابت نامعلوم است و در صفحه ۸۲ <ادداشت بلاغ و مقابله> جزوه دارد
(يادداشتهاي نسخه)
اين نسخه شامل رواتي که به ترتيبي خاص از کتاب " منهج المقال" <محمدبن علي استرابادي> استخراج شده و در ۱۴ باب تنظيم شده است. البته باب ۱۲ به بعد تنها سرفصل گذاري شده و کامل نيست. هر باب طبق حروف الفبا به ترتيب حرف از "الف الي ياء" تنظيم شده است. باب اول: شامل اسامي ۶۵۱۵ راوي است که در صدر هر حرف تعداد روايان آن حرف نيز آمده است. باب دوم: اسامي رواتي است که هر دو نفر نام مشترک دارند و شامل ۱۱۰ راوي است. باب سوم: رواتي که سه نفر هستند و نام مشترک دارند و شامل ۵۲ راوي است. تا باب دهم اين کتاب به همين شکل تنظيم شده است يعني باب دهم شامل اسامي ده نفر رواتي است که نام مشترکم دارند. باب يازدهم: اسامي رواتي که بين ده الي بيست نفر هستند و نام مشترک دارند و با عنوان "باب ما فوق العشرة الي العشرين" نامگذاري شده است. باب ۱۲-۱۴ تنها نامگذاري شده و اسامي اوليه آمده است و مشترکات آنها ذکر نشده و کامل نيست. معظم له عناوين اين بابها را بدين ترتيب نامگذاري کرده است: باب دوازهم: مافوق العشرين الي الاربعين.- باب سيزدهم: ما فوق الاربعين الي الستين.- باب چهاردهم: ما فوق المائه الي الماتين.
(يادداشتهاي نسخه)
اين نسخه شامل رواتي که به ترتيبي خاص از کتاب " منهج المقال" <محمدبن علي استرابادي> استخراج شده و در ۱۴ باب تنظيم شده است. البته باب ۱۲ به بعد تنها سرفصل گذاري شده و کامل نيست. هر باب طبق حروف الفبا به ترتيب حرف از "الف الي ياء" تنظيم شده است. باب اول: شامل اسامي ۶۵۱۵ راوي است که در صدر هر حرف تعداد روايان آن حرف نيز آمده است. باب دوم: اسامي رواتي است که هر دو نفر نام مشترک دارند و شامل ۱۱۰ راوي است. باب سوم: رواتي که سه نفر هستند و نام مشترک دارند و شامل ۵۲ راوي است. تا باب دهم اين کتاب به همين شکل تنظيم شده است يعني باب دهم شامل اسامي ده نفر رواتي است که نام مشترکم دارند. باب يازدهم: اسامي رواتي که بين ده الي بيست نفر هستند و نام مشترک دارند و با عنوان "باب ما فوق العشرة الي العشرين" نامگذاري شده است. باب ۱۲-۱۴ تنها نامگذاري شده و اسامي اوليه آمده است و مشترکات آنها ذکر نشده و کامل نيست. معظم له عناوين اين بابها را بدين ترتيب نامگذاري کرده است: باب دوازهم: مافوق العشرين الي الاربعين.- باب سيزدهم: ما فوق الاربعين الي الستين.- باب چهاردهم: ما فوق المائه الي الماتين.
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر مسوده آيت الله العظمي بروجردي است که به خط خود عنوان روي عطف را "الفهرستين" نگاشته اند. کل دفتر توسط معظم له شماره گذاري شده و تنها چندين برگ اوليه متن نوشته شده و الباقي نانوشته است.چند صفحه از اين دفتر به راويان حديث تعلق دارد و در صفحه ۵ تنها اسامي " بيت مهزم، بيت ايجر، بيت نهيکر؟" آمده است. شايد اين نسخه به منظور دفتر دوم کتاب " بيوت الشيعه" تنظيم و صفحه شماري شده باشد.
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه حاضر مسوده آيت الله العظمي بروجردي است که به خط خود عنوان روي عطف را "الفهرستين" نگاشته اند. کل دفتر توسط معظم له شماره گذاري شده و تنها چندين برگ اوليه متن نوشته شده و الباقي نانوشته است.چند صفحه از اين دفتر به راويان حديث تعلق دارد و در صفحه ۵ تنها اسامي " بيت مهزم، بيت ايجر، بيت نهيکر؟" آمده است. شايد اين نسخه به منظور دفتر دوم کتاب " بيوت الشيعه" تنظيم و صفحه شماري شده باشد.
(يادداشتهاي نسخه)
در متون مختلف و نقل از افراد متعدد از نزديکان آيت الله بروجردي نقل شده است که معظم له کتابي با عنوان "بيوت الشيعه" نگاشتهاند که دسترسي به نسخهاي از آن حاصل نشده و اين نسخه مفقود است. در تعريف اين رساله آورده اند: "الذي يبحث فيه عن الأسر الشيعية العلمية والدينيه و صبايد رسالهاي باشد در معرفي خاندانهاي علمي شيعه، شبيه آنچه مرحوم علامه سيد بحرالعلوم در فوائد الرجاليه خود انجام داده است. (اعيان الشيعه ۹۴/۶؛ چشم و چراغ مرجعيت ۳۳۵). اما به تازگي نسخهاي خطي از بيت معظم له به کتابخانه اهدا شده که مسوده آيت الله بروجردي بوده و با عنوان " بيوت" نامگذاري شده است. کل اين دفتر توسط معظم له شماره گذاري و بخشي از آن باببندي نيز شده است. بسياري از صفحات آنها سفيد و نانوشته است و حدود بيست صفحه از دفتر نگاشته شده است. از صفحات ۹۹-۱۰۳ بيت " بابويه در قم" و بيت " نيشابوري در ري" و بيت " ابوالفتوح رازي در ري" به طور مختصر معرفي شده است. در لابلاي دفتر ۹ برگه جداگانه موجود است که در آنها بيوتات ذيل معرفي شده اند": بيت طباطبايي؛ بيت نوبختي،بيت ابوالفتوح رازي، بيت بابويه، بيت راوندي، بيت آل حمدان در قزوين، بيت آل عبدالصمد در سبزوار، آل دعويدار در قم، ديزک قمي، آل عبدالجبار بن محمد طوسي، آل سيد فضل الله راوندي"> .
(يادداشتهاي نسخه)
در متون مختلف و نقل از افراد متعدد از نزديکان آيت الله بروجردي نقل شده است که معظم له کتابي با عنوان "بيوت الشيعه" نگاشتهاند که دسترسي به نسخهاي از آن حاصل نشده و اين نسخه مفقود است. در تعريف اين رساله آورده اند: "الذي يبحث فيه عن الأسر الشيعية العلمية والدينيه و صبايد رسالهاي باشد در معرفي خاندانهاي علمي شيعه، شبيه آنچه مرحوم علامه سيد بحرالعلوم در فوائد الرجاليه خود انجام داده است. (اعيان الشيعه ۹۴/۶؛ چشم و چراغ مرجعيت ۳۳۵). اما به تازگي نسخهاي خطي از بيت معظم له به کتابخانه اهدا شده که مسوده آيت الله بروجردي بوده و با عنوان " بيوت" نامگذاري شده است. کل اين دفتر توسط معظم له شماره گذاري و بخشي از آن باببندي نيز شده است. بسياري از صفحات آنها سفيد و نانوشته است و حدود بيست صفحه از دفتر نگاشته شده است. از صفحات ۹۹-۱۰۳ بيت " بابويه در قم" و بيت " نيشابوري در ري" و بيت " ابوالفتوح رازي در ري" به طور مختصر معرفي شده است. در لابلاي دفتر ۹ برگه جداگانه موجود است که در آنها بيوتات ذيل معرفي شده اند": بيت طباطبايي؛ بيت نوبختي،بيت ابوالفتوح رازي، بيت بابويه، بيت راوندي، بيت آل حمدان در قزوين، بيت آل عبدالصمد در سبزوار، آل دعويدار در قم، ديزک قمي، آل عبدالجبار بن محمد طوسي، آل سيد فضل الله راوندي"> .
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و عبارات قال اقول به رنگ قرمز. عنوان بابها در حاشيه اوراق کتابت شده است.
قالب:
الکترونیکی
توصیف:
لبه پايين صفحات و جلد موريانه خورده و آسيب ديده است
(آسيبهای نسخه)
برگ اول وقفنامه از سيد صادق ابن حاجي مير ابراهيم الحسيني الرشتي دارد که وقف ولد خود سيد محمد و از براي جميع اولاد ذکور خود بطنا بعد بطن نموده. في ۲۴ شهر صفر سنه ۱۲۴۹ . مهر مربع واقف در چند جاي نسخه آمده است. بالاي برخي صفحات " وقف اولاد ذکور" نوشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و عبارات قال اقول به رنگ قرمز. عنوان بابها در حاشيه اوراق کتابت شده است.
قالب:
نسخه فیزیکی
توصیف:
لبه پايين صفحات و جلد موريانه خورده و آسيب ديده است
(آسيبهای نسخه)
برگ اول وقفنامه از سيد صادق ابن حاجي مير ابراهيم الحسيني الرشتي دارد که وقف ولد خود سيد محمد و از براي جميع اولاد ذکور خود بطنا بعد بطن نموده. في ۲۴ شهر صفر سنه ۱۲۴۹ . مهر مربع واقف در چند جاي نسخه آمده است. بالاي برخي صفحات " وقف اولاد ذکور" نوشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، از ابتدا افتادگي دارد و فاقد جلد است. مشخصات کتابشناسي به لحاظ محتوا و بررسي و مقايسه انتخاب شد. دو برگ اخر مطالب پراکنده اي در بيان فضيلت علم و علما دارد
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، از ابتدا افتادگي دارد و فاقد جلد است. مشخصات کتابشناسي به لحاظ محتوا و بررسي و مقايسه انتخاب شد. دو برگ اخر مطالب پراکنده اي در بيان فضيلت علم و علما دارد
(يادداشتهاي نسخه)