کسي سوال کرده که اگر کسي بگويد که "کلامي في هذا اليوم کاذب" و در آن روز هيچ کلامي بزبان نياورد درين صورت کلام وي متصف به صدق و کذب خواهد بود يعني هم صادق است و هم کاذب، مولف بر اين اشکال جواب داده است
(يادداشتهاي نسخه)
کسي سوال کرده که اگر کسي بگويد که "کلامي في هذا اليوم کاذب" و در آن روز هيچ کلامي بزبان نياورد درين صورت کلام وي متصف به صدق و کذب خواهد بود يعني هم صادق است و هم کاذب، مولف بر اين اشکال جواب داده است
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، تملک محمد حسين بن علي مازندراني در ۱۳۰۸ق با مهر بيضوي با سجع محمد حسين در برگ اول، برگهاي اوليه و پاياني وصالي شده اطراف فوقاني نسخه دچار موريانه خواري شده ، تملک محمد سليم بن محمد مقيم طيب جيلاني با مهر بيضوي با سجع اذ جاء ربه بقلب سليم ۱۰۵۶ در برگ آخر آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، تملک محمد حسين بن علي مازندراني در ۱۳۰۸ق با مهر بيضوي با سجع محمد حسين در برگ اول، برگهاي اوليه و پاياني وصالي شده اطراف فوقاني نسخه دچار موريانه خواري شده ، تملک محمد سليم بن محمد مقيم طيب جيلاني با مهر بيضوي با سجع اذ جاء ربه بقلب سليم ۱۰۵۶ در برگ آخر آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله متوسط در اخلاق عملي که براي بهادر خان سلطان اوزون حسن بيگ آق قويونلو(۸۷۱- ۸۸۳ق) نگاشته شده و در سه لامع ( و هر يک در چند نسخه)تنظيم شده و در سال ۸۷۲ق مطابق جمله"مطلع بضع سنيني"تنظيم شده است:><مقدمه؛ در بعضي امور متعلقه بفن اخلاق(يک مطلع ، سه لمعه و يک مغرب)اول، تهذيب اخلاق. لامع دوم، در تدبير منزل. لامع سيم، در کشور داري>
(يادداشتهاي نسخه)
<رساله متوسط در اخلاق عملي که براي بهادر خان سلطان اوزون حسن بيگ آق قويونلو(۸۷۱- ۸۸۳ق) نگاشته شده و در سه لامع ( و هر يک در چند نسخه)تنظيم شده و در سال ۸۷۲ق مطابق جمله"مطلع بضع سنيني"تنظيم شده است:><مقدمه؛ در بعضي امور متعلقه بفن اخلاق(يک مطلع ، سه لمعه و يک مغرب)اول، تهذيب اخلاق. لامع دوم، در تدبير منزل. لامع سيم، در کشور داري>
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه معروف و مختصر بر کتاب "تهذبي المنطق" سعدالدين تفتازاني (۷۹۳ق) که تنها بحث جهات (مطلقه عامه) ادامه يافته و مورد عنايت بسياري واقع و حواشي متعددي بر ان نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>: ج.۱. ص.۳۰۰
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۶. ص.۵۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۸۷
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۰۷۰ (برگ۱- ۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،تحشيه بسيار در هامش صفحات ، کاتب اين حاشيه و حاشيه دوري را نزد الا الفاضل الکامل مولانا ابراهيم بن مولانا حيدر در جمادي الثاني ۱۱۲۶ق قرائت کرد و نيز قرائت دوم اين حاشيه و حاشيه بود توسط کي در تاريخ ۱۲۷۴ق روي برگ اول آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
<حاشيه معروف و مختصر بر کتاب "تهذبي المنطق" سعدالدين تفتازاني (۷۹۳ق) که تنها بحث جهات (مطلقه عامه) ادامه يافته و مورد عنايت بسياري واقع و حواشي متعددي بر ان نگاشته شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>: ج.۱. ص.۳۰۰
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۶. ص.۵۶
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۲
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۱۸۷
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۰۷۰ (برگ۱- ۴۳
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف ،تحشيه بسيار در هامش صفحات ، کاتب اين حاشيه و حاشيه دوري را نزد الا الفاضل الکامل مولانا ابراهيم بن مولانا حيدر در جمادي الثاني ۱۱۲۶ق قرائت کرد و نيز قرائت دوم اين حاشيه و حاشيه بود توسط کي در تاريخ ۱۲۷۴ق روي برگ اول آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني حاشيه اي بر شرح تجريد جديد قوشچي نوشت معروف به "حاشيه قديمه" و چون صدرالدين دشتکي شيرازي حاشيه اي بر تجريد نوشت، جلال الدين دواني بار دوم حاشيه ديگري نگاشت معروف به "حاشيه جديد" اين حاشيه قديمه است و با عناوين "قوله - قوله " برگزار شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۱۰۱، ۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۱.ص.۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>:ج.۱.ص.۳۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، متن بدون نقطه است>
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني حاشيه اي بر شرح تجريد جديد قوشچي نوشت معروف به "حاشيه قديمه" و چون صدرالدين دشتکي شيرازي حاشيه اي بر تجريد نوشت، جلال الدين دواني بار دوم حاشيه ديگري نگاشت معروف به "حاشيه جديد" اين حاشيه قديمه است و با عناوين "قوله - قوله " برگزار شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۱۰۱، ۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۱.ص.۱۰۴
(يادداشتهاي نسخه)
<کشف الظنون>:ج.۱.ص.۳۴۹
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و خطوط شنگرف، متن بدون نقطه است>
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني بر شرح تجريد قوشچي اين حاشيه ارزنده را نوشته به سلطان يعقوب بايندري آقاقوينلو يا برادر او سلطان ابوالفتح خليل بيگ ، تقديم کرده که به حاشيه قديم معروف شده سپس صدرالدين محمد دشتکي (وفات۹۰۳) حاشيه زيبايي بر آن نوشته و به سلطان ايلدرم با يزيد خان دوم(وفات۹۱۸) و مولا بن مؤيد، ارمغان داد.و در آن از دواني خرده گرفت. دواني نيز "حاشيه جديد" را در پاسخ او نوشت. بار ديگر دشتکي حاشيه دوم را تأليف کرد ودواني "حاشيهاجد" خود را در رداو نوشت. اين حاشيه ها را طبقات جلابيه و صدريه ناميده اند پس از مرگ دشتکي ، پسرش غياث الدين به ياري پدر خود برخواست مهتاب "تجريدالفواش" را در رد دواني نگاشت. >
(يادداشتهاي نسخه)
<جلال الدين دواني بر شرح تجريد قوشچي اين حاشيه ارزنده را نوشته به سلطان يعقوب بايندري آقاقوينلو يا برادر او سلطان ابوالفتح خليل بيگ ، تقديم کرده که به حاشيه قديم معروف شده سپس صدرالدين محمد دشتکي (وفات۹۰۳) حاشيه زيبايي بر آن نوشته و به سلطان ايلدرم با يزيد خان دوم(وفات۹۱۸) و مولا بن مؤيد، ارمغان داد.و در آن از دواني خرده گرفت. دواني نيز "حاشيه جديد" را در پاسخ او نوشت. بار ديگر دشتکي حاشيه دوم را تأليف کرد ودواني "حاشيهاجد" خود را در رداو نوشت. اين حاشيه ها را طبقات جلابيه و صدريه ناميده اند پس از مرگ دشتکي ، پسرش غياث الدين به ياري پدر خود برخواست مهتاب "تجريدالفواش" را در رد دواني نگاشت. >
(يادداشتهاي نسخه)
<فلسفه عملي را در سه بخش داراي عناوين "لامع" و هريک را در جند لمعه تنظيم نموده است:اول، تهذيب اخلاق، دوم تدبير منزل ، سوم ، کشورداري. اين کتاب به جهت بهادر خان سلطان اوزون حسن بيک آقا قوينلو(۸۸۲ق) و فرزندش سلطان جليل نوشته شده و بنا به گفته خود دواني از روي "اخلاق ناصري" با کم وزياد نگاشته است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<فلسفه عملي را در سه بخش داراي عناوين "لامع" و هريک را در جند لمعه تنظيم نموده است:اول، تهذيب اخلاق، دوم تدبير منزل ، سوم ، کشورداري. اين کتاب به جهت بهادر خان سلطان اوزون حسن بيک آقا قوينلو(۸۸۲ق) و فرزندش سلطان جليل نوشته شده و بنا به گفته خود دواني از روي "اخلاق ناصري" با کم وزياد نگاشته است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<رسالهاي است در اثبات واجب الوجود به روش حکما و فلاسفه از دو راه:ابطال دور>< و تسلسل، براهين فلسفي ديگر>. <رساله داراي دو مقصد است و هر مقصدي در يکي از روشهاي مذکور.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۳۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۸۷۰(برگ۲۷ - ۵۲)
(يادداشتهاي نسخه)
تصحيح شده و با نسخه هاي مصححه در سال ۱۱۰۹ق مقابله شده است
(يادداشتهاي نسخه)
<رسالهاي است در اثبات واجب الوجود به روش حکما و فلاسفه از دو راه:ابطال دور>< و تسلسل، براهين فلسفي ديگر>. <رساله داراي دو مقصد است و هر مقصدي در يکي از روشهاي مذکور.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۱.ص.۱۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<آستان قدس>:ج.۱۱.ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۶.ص.۳۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۸۷۰(برگ۲۷ - ۵۲)
(يادداشتهاي نسخه)
تصحيح شده و با نسخه هاي مصححه در سال ۱۱۰۹ق مقابله شده است
(يادداشتهاي نسخه)
شرحي <فلسفي است بر کلمه طيبه لا اله الا الله>< که در دو مقام و هر مقام در دو موقف نگاشته شده است. ><مقام اول در مباحث لغوي و عقلي، مقام دوم در علوم کشفي و شهودي>. در بعضي نسخه ها اين رساله به <امير غياث الدين منصور دشتکي> (948 ق) نسبت داده شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
شرحي <فلسفي است بر کلمه طيبه لا اله الا الله>< که در دو مقام و هر مقام در دو موقف نگاشته شده است. ><مقام اول در مباحث لغوي و عقلي، مقام دوم در علوم کشفي و شهودي>. در بعضي نسخه ها اين رساله به <امير غياث الدين منصور دشتکي> (948 ق) نسبت داده شده است.
(يادداشتهاي نسخه)