نسخه اول <به همراه نمونه خط موسي آل بحر العلوم خطاب به حسن عراقي > به شرح زير است:
(يادداشتهاي نسخه)
هديه بسماحه العلامه حجه الاسلام حضره الحاج سيد آقا حسن العراقي دامت برکاته. موسي آل بحرالعلوم. علاوه بر آن نمونه خط <فريد محسني اراکي> نيز موجود است: -- در تاريخ پنج شنبه ششم شهر شعبان سال ۱۳۷۱ مطابق يازدهم ارديبهشت سال ۱۳۳۱ جناب آقاي موسي بحر العلوم اين کتاب را به اين جانب التفات نمود. الاحقر حسن فريد محسني.
(متن يادداشت)
بیشتر
بلغة الفقيه مجموعه چند رساله در گزارههاي مختلف فقهي است که به ترتيب ص. ۳-۱۰ <تحقيق الفرق بين الحکم و الحق، ص. ۱۱-۱۹ قاعده ما يضمن بصحيحه يضمن بفاسده، ص. ۱۹-۲۷ رساله القبض و حقيقه، ص. ۲۷-۴۵ قاعده تلف المبيع قبل قبضه، ص.۴۶-۱۰۱ الاراضي الخراجيه>، ۱۰۱-۱۱۰ <حکم اخذ الاجره علي الواجبات، ص. ۱۱۰ - ۱۶۱ بيع المعاطاه، ص. ۱۶۲ - ۲۱۹ عقد الفضولي، ص. ۲۲۰ - ۲۳۶ منجزات المريض>، ۲۳۷ - ۲۴۷ <حرمان الزوجه من بعث الارث، ص. ۲۴۷- ۲۷۶ الرضاع، ص. ۲۷۶-۳۰۳ في الولايه، ص. ۳۰۴ - ۳۳۱ قاعده اليد>، ۳۳۲ - ۳۴۹ <احکام الدعاوي، ص. ۳۵۰- ۳۵۷ القرض، ص. ۳۵۷ -۴۲۵ الوصيه، ص. ۴۲۶ - ۴۹۲ المواريث> است که در سايت بياض در محدوده شماره هاي ۴۰۴۱۹ تا ۴۰۴۳۸ معرفي شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در حواشي صفحات توضيحاتي با نشان اختصاري " ح" آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
صفحات زوج و فرد رکابه دارند
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه سوم داراي <يادداشت هاي دستنويس متفرقه اي با مضمون خاطره و حساب و کتاب> است
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه اول <به همراه نمونه خط موسي آل بحر العلوم خطاب به حسن عراقي > به شرح زير است:
(يادداشتهاي نسخه)
هديه بسماحه العلامه حجه الاسلام حضره الحاج سيد آقا حسن العراقي دامت برکاته. موسي آل بحرالعلوم. علاوه بر آن نمونه خط <فريد محسني اراکي> نيز موجود است: -- در تاريخ پنج شنبه ششم شهر شعبان سال ۱۳۷۱ مطابق يازدهم ارديبهشت سال ۱۳۳۱ جناب آقاي موسي بحر العلوم اين کتاب را به اين جانب التفات نمود. الاحقر حسن فريد محسني.
(متن يادداشت)
بیشتر
بلغة الفقيه مجموعه چند رساله در گزارههاي مختلف فقهي است که به ترتيب ص. ۳-۱۰ <تحقيق الفرق بين الحکم و الحق، ص. ۱۱-۱۹ قاعده ما يضمن بصحيحه يضمن بفاسده، ص. ۱۹-۲۷ رساله القبض و حقيقه، ص. ۲۷-۴۵ قاعده تلف المبيع قبل قبضه، ص.۴۶-۱۰۱ الاراضي الخراجيه>، ۱۰۱-۱۱۰ <حکم اخذ الاجره علي الواجبات، ص. ۱۱۰ - ۱۶۱ بيع المعاطاه، ص. ۱۶۲ - ۲۱۹ عقد الفضولي، ص. ۲۲۰ - ۲۳۶ منجزات المريض>، ۲۳۷ - ۲۴۷ <حرمان الزوجه من بعث الارث، ص. ۲۴۷- ۲۷۶ الرضاع، ص. ۲۷۶-۳۰۳ في الولايه، ص. ۳۰۴ - ۳۳۱ قاعده اليد>، ۳۳۲ - ۳۴۹ <احکام الدعاوي، ص. ۳۵۰- ۳۵۷ القرض، ص. ۳۵۷ -۴۲۵ الوصيه، ص. ۴۲۶ - ۴۹۲ المواريث> است که در سايت بياض در محدوده شماره هاي ۴۰۴۱۹ تا ۴۰۴۳۸ معرفي شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در حواشي صفحات توضيحاتي با نشان اختصاري " ح" آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
صفحات زوج و فرد رکابه دارند
(يادداشتهاي نسخه)
نسخه سوم داراي <يادداشت هاي دستنويس متفرقه اي با مضمون خاطره و حساب و کتاب> است
(يادداشتهاي نسخه)
يازده صفحه ابتدايي کتاب به مقدمه و عناوين فصول کتاب اختصاص دارد. کتاب در واقع رساله دکتراي مولف است که بزبان فرانسه نوشته شده و سپس توسط خود ايشان به فارسي ترجمه شده است. در چهار فصل تنظيم شده است: ۱- در حرمت مشروبات مخمره با نتايج آن تفصيل استعمال مشروبات در اين ازمنه در شرق عموما و در ايران خصوصا. ۲- در طهارت ، غسل و وضو، حال حمامها در شرق، شرح عوارض و نواقص آن، مساله آب در شرق، ۳ -در شرح التنوير : حفظ الصحه تناسلي، ۴- در مساله ختان ،منافع صحي آن و اصول عمليات آن است (کتابشناسي ملي)
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
نامه احمدی، یا، حفظ الصحه اسلامی
محل تولید محتوا (نشر)
:
تهران
ناشر
:
مطبعه میرزا علی اصغر بن حبیب الله باسمه چی تهرانی (چاپخانه)
شناسگر
:
۸۰۲۶۷ (شماره بیاض)
تاریخ چاپ / تولید
:
۱۳۳۲ (سال چاپ)
چاپ سنگی
محل تولید محتوا (نشر)
:
تهران
ناشر
:
مطبعه میرزا علی اصغر بن حبیب الله باسمه چی تهرانی (چاپخانه)
يازده صفحه ابتدايي کتاب به مقدمه و عناوين فصول کتاب اختصاص دارد. کتاب در واقع رساله دکتراي مولف است که بزبان فرانسه نوشته شده و سپس توسط خود ايشان به فارسي ترجمه شده است. در چهار فصل تنظيم شده است: ۱- در حرمت مشروبات مخمره با نتايج آن تفصيل استعمال مشروبات در اين ازمنه در شرق عموما و در ايران خصوصا. ۲- در طهارت ، غسل و وضو، حال حمامها در شرق، شرح عوارض و نواقص آن، مساله آب در شرق، ۳ -در شرح التنوير : حفظ الصحه تناسلي، ۴- در مساله ختان ،منافع صحي آن و اصول عمليات آن است (کتابشناسي ملي)
(يادداشتهاي نسخه)
در صفحات ابتداي نسخه توضيحاتي در رابطه با نسخه با عنوان "<نقل من کتاب تفسير مجمع البيان>" به يد حسن الحسيني و در پايان نسخه متني در بيان رموز به کار رفته درسطور قرآن و توضيحاتي در رابطه با نسخه آورده شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در حاشيه کتاب حواشي اي با نشان (مج، ض، ج، في، ق)آورده شده است که نشان استفاده از کتب مجمع البيان، البيضاوي ، الوچي، الصافي و القاموس است که توسط ميرزا حسن حسيني حسني شيرازي مشهور بفسايي گردآوري شده و در نسخه حاضر، از اول تا سوره صافات توسط عبدالرحيم فيروزکوهي و از سوره ص تا آخر قرآن را محمدتقي ابن محمدحسن صحاف تبريزي مطابق با نسخه اي که به خط مولف و به تاريخ ۱۲۸۳ق. است، کتابت کرده اند
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
برخي اوراق از شيرازه جدا شده اند
(يادداشتهاي نسخه)
موجود در <کتابخانه مسجد اعظم، کتابخانه ملي>
(يادداشتهاي نسخه)
در صفحات ابتداي نسخه توضيحاتي در رابطه با نسخه با عنوان "<نقل من کتاب تفسير مجمع البيان>" به يد حسن الحسيني و در پايان نسخه متني در بيان رموز به کار رفته درسطور قرآن و توضيحاتي در رابطه با نسخه آورده شده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در حاشيه کتاب حواشي اي با نشان (مج، ض، ج، في، ق)آورده شده است که نشان استفاده از کتب مجمع البيان، البيضاوي ، الوچي، الصافي و القاموس است که توسط ميرزا حسن حسيني حسني شيرازي مشهور بفسايي گردآوري شده و در نسخه حاضر، از اول تا سوره صافات توسط عبدالرحيم فيروزکوهي و از سوره ص تا آخر قرآن را محمدتقي ابن محمدحسن صحاف تبريزي مطابق با نسخه اي که به خط مولف و به تاريخ ۱۲۸۳ق. است، کتابت کرده اند
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
برخي اوراق از شيرازه جدا شده اند
(يادداشتهاي نسخه)
موجود در <کتابخانه مسجد اعظم، کتابخانه ملي>
(يادداشتهاي نسخه)