<مؤلف در اين کتاب ابتداء بحث لفظي آيات مبارکه را تمام و کمال انجام داده و سپس به طور مختصر به شرح و تأويل مي پردازد و گاهي از روايات و نيز از قول برخي از مفسرين همچون مجاهد استفاده مي برد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<تفسير فاتحه تا آيه ۲۰۱بقره را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
<مؤلف در اين کتاب ابتداء بحث لفظي آيات مبارکه را تمام و کمال انجام داده و سپس به طور مختصر به شرح و تأويل مي پردازد و گاهي از روايات و نيز از قول برخي از مفسرين همچون مجاهد استفاده مي برد.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<تفسير فاتحه تا آيه ۲۰۱بقره را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير.... مختصري است بر <جزء آخر قران مجيد> مولف ابتدا برخي کلمات را ترجمه کرده سپس به تفسير و در< بعض مواقع شان نزول> آن را اشاره ميکند. احتمالا مولف از علماي عامه ميباشد
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير.... مختصري است بر <جزء آخر قران مجيد> مولف ابتدا برخي کلمات را ترجمه کرده سپس به تفسير و در< بعض مواقع شان نزول> آن را اشاره ميکند. احتمالا مولف از علماي عامه ميباشد
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مفصلي است در پاسخ به سوال محمود مفتي بغداد درباره آيه> <خلق الرض في يومين> <سوره فصلت آيه ۹> که به< تفصيل کيفيت خلقت زمين> را بررسي کرده است
(يادداشتهاي نسخه)
<شرح مفصلي است در پاسخ به سوال محمود مفتي بغداد درباره آيه> <خلق الرض في يومين> <سوره فصلت آيه ۹> که به< تفصيل کيفيت خلقت زمين> را بررسي کرده است
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير سوره <حمد> است که مؤلف با استفاده از نکات ودقايق مندرج در تفاسير معتبر شيعي و سني همانند <کشاف، مجمع البيان، جوامع الجامع، انوار التنزيل، تفسير ابو الفتوح رازي، منهج الصادقين وصافي ونور الثقلين وتفسير الائمة في هداية الامة که براي هر کدام رمزي گذاشته و در لابلا اگر خود مطلبي اضافه کرد با جمله مترجم گويد آورده است>.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير سوره <حمد> است که مؤلف با استفاده از نکات ودقايق مندرج در تفاسير معتبر شيعي و سني همانند <کشاف، مجمع البيان، جوامع الجامع، انوار التنزيل، تفسير ابو الفتوح رازي، منهج الصادقين وصافي ونور الثقلين وتفسير الائمة في هداية الامة که براي هر کدام رمزي گذاشته و در لابلا اگر خود مطلبي اضافه کرد با جمله مترجم گويد آورده است>.
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحثي پيرامون مبدء و معاد در سه طرف (علم ربوبي_افعال الهي_ معاد) و هر کدام داراي مشاهد مشتمل بر قواعد استفاده شده از آيات قرآني و پايههاي فلسفي اشراقي و عرفاني.>
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحثي پيرامون مبدء و معاد در سه طرف (علم ربوبي_افعال الهي_ معاد) و هر کدام داراي مشاهد مشتمل بر قواعد استفاده شده از آيات قرآني و پايههاي فلسفي اشراقي و عرفاني.>
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهوري است که بيشتر از کتاب<"التبيان" شيخ طوسي >رفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب. پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با<عناوين "الحجه، اللغه، الاعراب، القراءه، النزول، المعني">ميآورد. در اول کتاب <فت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسيرين>آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰. ص.۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص.۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<تا جلد پنجم را دارد(فاتحه تا يوسف)>
(يادداشتهاي نسخه)
صفحه اول داراي لوح مزدوج مذهب و نقش و نگار شنگرف و سفيد و زرد و لاجوردي و سبز و صفحه اول و دوم طلااندازيهاي دندان موشي بين سطور، تمام صفحات مجدول به خطوط زرين و لاجوردي، عناوين و علائم شنگرف، صفحه آخر آسيب ديده است.
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهوري است که بيشتر از کتاب<"التبيان" شيخ طوسي >رفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب. پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با<عناوين "الحجه، اللغه، الاعراب، القراءه، النزول، المعني">ميآورد. در اول کتاب <فت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسيرين>آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰. ص.۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص.۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱. ص.۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<تا جلد پنجم را دارد(فاتحه تا يوسف)>
(يادداشتهاي نسخه)
صفحه اول داراي لوح مزدوج مذهب و نقش و نگار شنگرف و سفيد و زرد و لاجوردي و سبز و صفحه اول و دوم طلااندازيهاي دندان موشي بين سطور، تمام صفحات مجدول به خطوط زرين و لاجوردي، عناوين و علائم شنگرف، صفحه آخر آسيب ديده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسيري است روايتي که بيشتر به آيههاي اعتقادي ميپردازد >و آيات را به روش خاصي تفسير ميکند. بعضي عقيده داردن که در اين تفسير روايتهايي وجود دارد که پس از مولف به آن اضافه شده است از آن جهت که در تفسير پارههاي از آيات موضوعات غريبي به جشم ميخورد لذا نقلهاي اين کتاب را مورد اطمينان ندانستهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۲۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره نساء تا ملائکه (سوره فاطر) را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
وقفنامه به سال ۱۲۶۷هس در برگ اول
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسيري است روايتي که بيشتر به آيههاي اعتقادي ميپردازد >و آيات را به روش خاصي تفسير ميکند. بعضي عقيده داردن که در اين تفسير روايتهايي وجود دارد که پس از مولف به آن اضافه شده است از آن جهت که در تفسير پارههاي از آيات موضوعات غريبي به جشم ميخورد لذا نقلهاي اين کتاب را مورد اطمينان ندانستهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۴. ص.۳۰۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۲۲۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵. ص.۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۲۰۶
(يادداشتهاي نسخه)
<از سوره نساء تا ملائکه (سوره فاطر) را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
وقفنامه به سال ۱۲۶۷هس در برگ اول
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير عرفاني است از سوره يوسف با اشعاري از خود مولف يا ديگران به مناسبت>< موضوعاتي که در آنها بحث ميشود و گويا جزئي از تفسير بزرگي>< باشد که بخش سوره فاتحه و بقره آن نگاشته>< شده است. اين تفسير اب تصحيح سيد جعفر شهيدي به چاپ> رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
<تفسير عرفاني است از سوره يوسف با اشعاري از خود مولف يا ديگران به مناسبت>< موضوعاتي که در آنها بحث ميشود و گويا جزئي از تفسير بزرگي>< باشد که بخش سوره فاتحه و بقره آن نگاشته>< شده است. اين تفسير اب تصحيح سيد جعفر شهيدي به چاپ> رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)