اجازه قاضي محمد بن عبدالرحمن شافعي نجدي به شرف الدين محمد مکي عاملي ( پايان افتاده ) ، و تتمه اجازه شيخ ياسين بن صلاح الدين بحراني گويا براي همان عاملي بتاريخ دوم جمادي الثاني۱۱۵۹ ، و اجازه شيخ علي بن حسين بحراني براي شيخ محمد مکي مذکور بتاريخ ۱۱۶۰ ، و آغاز اجازه اي براي همو آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در اسانيد طاوسي به خرقه درويشي و سلسله اسنادها تا پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ، که به هشت واسطه منتهي مي شود و به سال ۸۶۲ رساله را تحرير کرده است .
(يادداشتهاي نسخه)
اجازه قاضي محمد بن عبدالرحمن شافعي نجدي به شرف الدين محمد مکي عاملي ( پايان افتاده ) ، و تتمه اجازه شيخ ياسين بن صلاح الدين بحراني گويا براي همان عاملي بتاريخ دوم جمادي الثاني۱۱۵۹ ، و اجازه شيخ علي بن حسين بحراني براي شيخ محمد مکي مذکور بتاريخ ۱۱۶۰ ، و آغاز اجازه اي براي همو آمده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
در اسانيد طاوسي به خرقه درويشي و سلسله اسنادها تا پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ، که به هشت واسطه منتهي مي شود و به سال ۸۶۲ رساله را تحرير کرده است .
(يادداشتهاي نسخه)
بنا به گفته مؤلف ، در بيان سلوک راه دين ووصول بعالم يقين وت ربيت نفس انساني و معرفت صفت رباني ، در پنج باب مشتمل بر چهل فصل بدين عناوين :باب اول : در ديباچه کتاب ، داراي سه فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
باب دوم : در مبدأ موجودات ، داراي پنج فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
باب سوم : در معاش خلق ، داراي بيست فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
باب چهارم : در معاد نفس سعدا و اشقيا ، داراي چهار فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
باب پنجم : در سلوک طوايف مختلف ، داراي هشت فصل
(يادداشتهاي نسخه)
بنا به گفته مؤلف ، در بيان سلوک راه دين ووصول بعالم يقين وت ربيت نفس انساني و معرفت صفت رباني ، در پنج باب مشتمل بر چهل فصل بدين عناوين :باب اول : در ديباچه کتاب ، داراي سه فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
باب دوم : در مبدأ موجودات ، داراي پنج فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
باب سوم : در معاش خلق ، داراي بيست فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
باب چهارم : در معاد نفس سعدا و اشقيا ، داراي چهار فصل .
(يادداشتهاي نسخه)
باب پنجم : در سلوک طوايف مختلف ، داراي هشت فصل
(يادداشتهاي نسخه)
<مختصري است در بيان دوازده مذهب اهل تصوف که در عصر مؤلف مشهور بوده اند ( جيليه ، اوليائيه ، شمراخيه ، اباحيه ، حاليه ، حلوليه ، حوريه ، واقفيه ، متجاهله ، متکاسله ، الهاميه ، صوفيه ) ، و روش اعتقادي و عملي هر يک از آنها تا حق از ناحق تشخيص داده شود >
(يادداشتهاي نسخه)
<مختصري است در بيان دوازده مذهب اهل تصوف که در عصر مؤلف مشهور بوده اند ( جيليه ، اوليائيه ، شمراخيه ، اباحيه ، حاليه ، حلوليه ، حوريه ، واقفيه ، متجاهله ، متکاسله ، الهاميه ، صوفيه ) ، و روش اعتقادي و عملي هر يک از آنها تا حق از ناحق تشخيص داده شود >
(يادداشتهاي نسخه)
شرح عرفاني صوفي گسترده اي است در سه جزء بر اسماء حسناي الهي ، با نقل بسياري از عبارتهاي عربي ص المقصد الأقصي ابن عربي و تضمين ابيات و رباعي هائي گويا از نگارنده کتاب ، تنظيم شده بر پايه گفته هاي اهل سنت و داراي احاديثي سست .
(يادداشتهاي نسخه)
شرح عرفاني صوفي گسترده اي است در سه جزء بر اسماء حسناي الهي ، با نقل بسياري از عبارتهاي عربي ص المقصد الأقصي ابن عربي و تضمين ابيات و رباعي هائي گويا از نگارنده کتاب ، تنظيم شده بر پايه گفته هاي اهل سنت و داراي احاديثي سست .
(يادداشتهاي نسخه)
<اسرار بسياري از عبادات و معاملات و اخلاق و اعتقادات اسلامي را به روش صوفيه در چهار ربع گرد آورده است: عبادات ، عادات، مهلکات و منجيات . هر يک از اين چهار ربع داراي ده کتاب مي باشد>
(يادداشتهاي نسخه)
<اسرار بسياري از عبادات و معاملات و اخلاق و اعتقادات اسلامي را به روش صوفيه در چهار ربع گرد آورده است: عبادات ، عادات، مهلکات و منجيات . هر يک از اين چهار ربع داراي ده کتاب مي باشد>
(يادداشتهاي نسخه)
رسالهاي است در بيان طريقه يکي از صوفيه به نام "<ذهبيه>" و کيفيت سير و سلوک ايشان و شرح حال مشايخ آن طريقه. صاحب "<کشفالحجب>" گويد: کتاب او که در اثبات طريقه خود است در يک مقدمه و پنج فصل و يک خاتمه مرتب شده است و مؤلف به سال ۱۱۲۹ق وفات يافته است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۳.ص. ۱۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<اين نسخه براي شاهزاده نگاشته شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
رسالهاي است در بيان طريقه يکي از صوفيه به نام "<ذهبيه>" و کيفيت سير و سلوک ايشان و شرح حال مشايخ آن طريقه. صاحب "<کشفالحجب>" گويد: کتاب او که در اثبات طريقه خود است در يک مقدمه و پنج فصل و يک خاتمه مرتب شده است و مؤلف به سال ۱۱۲۹ق وفات يافته است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۳.ص. ۱۰۱
(يادداشتهاي نسخه)
<اين نسخه براي شاهزاده نگاشته شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)