<کاشفي اول مثنوي ملاي رومي را به نام "لباب معنوي" انتخاب کرده>< و پس از آن دوباره به خواهش مسيب نامي انتخاب کرده است. اين کتاب در سه عين تنظيم شده است>< عين اول جامع اطوار شريعت، عين دوم مخزن اسرار حقيقت،>< عين سوم مطلع انوار طريقت >و هر يک از اين سه عين شامل نهرهايي متضمن رشحات و در آغاز هر رشحه مطالبي عرفاني به نثر- پايان کتاب به سال ۸۷۵ بوده است
(يادداشتهاي نسخه)
<کاشفي اول مثنوي ملاي رومي را به نام "لباب معنوي" انتخاب کرده>< و پس از آن دوباره به خواهش مسيب نامي انتخاب کرده است. اين کتاب در سه عين تنظيم شده است>< عين اول جامع اطوار شريعت، عين دوم مخزن اسرار حقيقت،>< عين سوم مطلع انوار طريقت >و هر يک از اين سه عين شامل نهرهايي متضمن رشحات و در آغاز هر رشحه مطالبي عرفاني به نثر- پايان کتاب به سال ۸۷۵ بوده است
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بعد از تالف شش رساله< "مواهب زحل" ، "ميامن المشتري" ، "سواطع المريخ">< ، "لوامع الشمس" ، "مباهج الزهره" ، "مناهج عطارد" >< قواعد نجوم و ستارهشناسي> را در اين کتاب پرداخته و همه را به نام "سبعه کاشفي" به سلطان مجدالدين محمد تقديم کرده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۸. ص.۳۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۷. ص.۹۳
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۴۸۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و علائم شنگرف، جداول سياه، نسخه بدون خطبه است
(يادداشتهاي نسخه)
در پايان يک جدول و درجه شهرهاي ايران و نيز طول و عرض آنها مندرج است
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بعد از تالف شش رساله< "مواهب زحل" ، "ميامن المشتري" ، "سواطع المريخ">< ، "لوامع الشمس" ، "مباهج الزهره" ، "مناهج عطارد" >< قواعد نجوم و ستارهشناسي> را در اين کتاب پرداخته و همه را به نام "سبعه کاشفي" به سلطان مجدالدين محمد تقديم کرده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۸. ص.۳۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۷. ص.۹۳
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص.۴۸۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و علائم شنگرف، جداول سياه، نسخه بدون خطبه است
(يادداشتهاي نسخه)
در پايان يک جدول و درجه شهرهاي ايران و نيز طول و عرض آنها مندرج است
(يادداشتهاي نسخه)
مولف کتاب <احياء علوم الدين> غزالي را تهذيب کرده است بدين صورت که در هر بابي به گفته ها و روايتهاي شيعه استناد کرده و نيز مطالب مفصل را مختصر کرده است. اين کتاب مانند اصلش در چهار ربع <عبادات>، <عادات>، <مهلکات>، <منجيات> تنظيم شده و هر کدام از چهار ربع ده کتاب است و در جمادي الثاني ۱۰۴۴ تا صفر ۱۰۴۷ به پايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۲۰ص۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۲ص.۱۵۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۲۵ص.۴۲۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مشاعر عربي>:ص.۸۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده، يادداشت تملک
(يادداشتهاي نسخه)
مولف کتاب <احياء علوم الدين> غزالي را تهذيب کرده است بدين صورت که در هر بابي به گفته ها و روايتهاي شيعه استناد کرده و نيز مطالب مفصل را مختصر کرده است. اين کتاب مانند اصلش در چهار ربع <عبادات>، <عادات>، <مهلکات>، <منجيات> تنظيم شده و هر کدام از چهار ربع ده کتاب است و در جمادي الثاني ۱۰۴۴ تا صفر ۱۰۴۷ به پايان رسيده است
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>:ج.۲۰ص۱۴۵
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>:ج.۲ص.۱۵۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۲۵ص.۴۲۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مشاعر عربي>:ص.۸۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، تصحيح شده، يادداشت تملک
(يادداشتهاي نسخه)
در <وقايع فاجعه کربلا و شهادت امام حسن عليهالصلاة و السلام با مختصري حالات حضرت پيامبر اکرم و فاطمهزهرا>< و اميرالمؤمنين، امام مجتبي سيدالشهداء صلواتالله عليهم اجمعين>، به نثري شيوا و داراي اشعاري مناسب موضوعها به نام <مرشدالدين عبدالله مشهور به سيد ميرزا> و مشتمل بر دو باب و يک خاتمه.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۱.ص. ۲۹۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۰.ص. ۱۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۶.ص. ۲۵۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، يادداشت تولد فرزند:< فاطمه سلطان بيگم ۲۰ ربيعالاول ۱۲۳۸ در آخر کتاب آمده>
(يادداشتهاي نسخه)
در <وقايع فاجعه کربلا و شهادت امام حسن عليهالصلاة و السلام با مختصري حالات حضرت پيامبر اکرم و فاطمهزهرا>< و اميرالمؤمنين، امام مجتبي سيدالشهداء صلواتالله عليهم اجمعين>، به نثري شيوا و داراي اشعاري مناسب موضوعها به نام <مرشدالدين عبدالله مشهور به سيد ميرزا> و مشتمل بر دو باب و يک خاتمه.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۱۱.ص. ۲۹۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱۰.ص. ۱۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۶.ص. ۲۵۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، يادداشت تولد فرزند:< فاطمه سلطان بيگم ۲۰ ربيعالاول ۱۲۳۸ در آخر کتاب آمده>
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول قرآن تا سوره رعد آيه ۳۵ را دارد. (جلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
آيات شنگرف، مهر مربع با سجع "افوض امري اليالله عبده <محمد>"
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
<از اول قرآن تا سوره رعد آيه ۳۵ را دارد. (جلد اول)>
(يادداشتهاي نسخه)
آيات شنگرف، مهر مربع با سجع "افوض امري اليالله عبده <محمد>"
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از سوره رعد از آيه ۳۶ تا آخر قرآن را دارد. (جلد دوم)
(يادداشتهاي نسخه)
خلاصه تفسير معروفي است از ملا <حسين کاشفي> که با قلم شيوايي نگاشته است. مؤلف چون جلد اول <جواهر التفسير> خود را به اتمام رسانيد و باقي مجلدات آن تفسير به تأخير افتاد. لذا اين تفسير مواهب عليه را به اختصار به نام <علي شير نوائي> (۹۰۷ق) نگاشته تا در فرصت ديگر، مجلدات <تفسير جواهر> را بنگارد. مواهب عليه را در دوم شوال ۸۹۶ شروع و در محرم ۸۹۷ به اتمام رسانيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۳.ص. ۲۴۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۴.ص. ۷۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>:ج.۳.ص. ۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از سوره رعد از آيه ۳۶ تا آخر قرآن را دارد. (جلد دوم)
(يادداشتهاي نسخه)
<در وقايع فاجعه کربلا> و <شهادت امام حسين> عليه الصلاه و السلام با مختصري از حالات حضرات <پيامبر اکرم و فاطمه زهرا و اميرالمومنين، امام مجتبي و سيدالشهداء صلوات الله عليهم اجمعين>، <به نثري شيوا و داراي اشعاري مناسب> موضوعها به نام <مرشد الدين عبدالله مشهور به سيد ميرزا> و <مشتمل بر ده باب و يک خاتمه.>
(يادداشتهاي نسخه)
<در وقايع فاجعه کربلا> و <شهادت امام حسين> عليه الصلاه و السلام با مختصري از حالات حضرات <پيامبر اکرم و فاطمه زهرا و اميرالمومنين، امام مجتبي و سيدالشهداء صلوات الله عليهم اجمعين>، <به نثري شيوا و داراي اشعاري مناسب> موضوعها به نام <مرشد الدين عبدالله مشهور به سيد ميرزا> و <مشتمل بر ده باب و يک خاتمه.>
(يادداشتهاي نسخه)
بخش اول همان نسخه شماره ۱۴ کتابخانه کرمانشاه است
(يادداشتهاي نسخه)
روي برگ اول <يادداشت تملک عباس مازندراني معروف به حاجي واعظ> بتاريخ ۱۲۹۲ با مهر بيضوي <"عبده عباس"> و در صفحه اول <وقفنامه کتاب> به تاريخ يکشنبه ۲۷ جمادي الاول ۱۳۱۸ ديده ميشود
(يادداشتهاي نسخه)