تصحيح شده و داراي حواشي مختصر و بخش امامت آن با حاشيه نويسي مفصل با عنوان .غاشيه> که از اهل سنت بوده است.
(يادداشتهاي نسخه)
در برگ پاياني <چند مهر محو شده و يادداشتي به سال ۱۲۵۰ آمده که چون کتاب امضاي وقف داشته آن را به خدمت مرحوم حاجي ابراهيم کلباسي برده و بنابر فتواي وي در آن تصرف کرده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<چند سطر پاياني کتاب به خط شيخ آقا بزرگ تهراني تکميل شده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بين رساله اول و دوم اعمال ذي حجه و دعاي روز عرفه است.
(يادداشتهاي نسخه)
در برخي از برگها <تملک محمد حسين بن حاجي سبز علي با مهر هشت گوش محمد حسين دارد اميد شفاعت از محمد و مهر بيضوي نور چشم محمد، حسين ديده ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)
<روي برگ اول فهرست مطالب کتاب و تملک شيخ طالب آمده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
<در سه برگ پاياني بخشي از مناظره بنحرالعلوم با يهود آمده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
توسط کاتب تصحيح شده با حاشيهنويسي مختصر
(يادداشتهاي نسخه)
روي برگ اول تملک کاتب با <مهر بيضوي عبده الراجي محمد تقي و تملک حسين کولاني که کتاب را از ميرزا محمد تقي بن محمد باقر مشهور به حاجي فاضل در ۲۹ ربيع الاول ۱۳۴۰ خريده با مهر بيضوي قال ص حسين من و انا من حسين> و فهرست مطالب کتاب و در برگ پاياني نير ياداشتي از همان<حسين کولاني>به سال ۱۳۴۱ ديده مي شود.
(يادداشتهاي نسخه)
کاتب اين نسخه را جهت مطالعه فرزند بزرگش شمسالدين علي در ۸۶ سالگي از روي نسخهال غير صحيح نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
در آغاز رساله دوم نيز يادداشتي به خط <آقا ميرزا مذکور چنين آمده: وجد علي ظهر نسخه من هذا الکتاب: اين عبارت از خط شيخ الاسلام اصفهان ميرزا قاضي> نقل شد و <قد ذم الشيخ ابوالفتوح الحسين بن علي الخزاعيالرازي الحسين بن منصور الحلاج في کتابه الموسوم بتبصره العوام و قد رايت هذا الکتاب بخطه رحمه الله و تملک ابوالحسن امام با مه مربع حسن و در برگ پاياني يک رباعي به خط محمد علي بها.. و يک يادداشت طبي و متفرقات ديگري ديده ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)
کتابت اين نسخه تا پايان لمعه هشتم برگ ۱۱۸پ در بيستم محرم ۱۲۶۷ هنگام تولد يکي از فرزندان کاتب بوده و بيست و سوم محرم همان سال پايان کتاب بوده است.
(يادداشتهاي نسخه)
تصحيح شده با حاشيه نويسي به نقل از مولف
(يادداشتهاي نسخه)
مولف چندين کتاب در مباحث کلامي نگاشته است از جمله <المبدأ و المعاد و السوال و الجواب و رسالة في نفي الواسطه في الوجود> سپس در جواب برخي از علماء که فته (ان کمالات الانبياء و الائمه عليهمالسلام فعليه و لم يبق لهم حاله مترقبه في اصل الوجود) کتاب حاضر را در سه مقصد تنظيم نموده است: مقصد اول و دوم در نبوت و امامت و مقصد سوم در پاسخ به شبهه.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
روي برگ اول يادداشتي درباره کتاب و مولف و در پشت برگ اول تملک مولف با <مهر بيضوي (عبده الراجي محمد)> ديده ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)
در سه برگ آغازين يادداشتي از <محمد مدعو به ابوعلي> در امانت کتاب نزد وي و يادداشتي از <خليل بن محمد بن علي بن عمر بن احمد العمري> در ترجمه مولف به نقل از <ابن حجر در الدرر الکامنه> و يادداشتي به سال ۱۱۰۵ در امانت جلد اول نزد <مصطفي آغا بن عبدي آغا> و تملک <خليل بن محمد> امام جامع اموي و تملک < محمد سعيد الوفي و محمد خليل قزويني> به سال ۱۲۶۸ ديده ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)