حاشيه استدلالي متوسطي است با عناوين "<قوله_قوله>" بر کتاب "<معالم الاصول>" شيخ <حسن عاملي> که به درخواست فرزندش آقا <عبدالحسين> نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
حاشيه استدلالي متوسطي است با عناوين "<قوله_قوله>" بر کتاب "<معالم الاصول>" شيخ <حسن عاملي> که به درخواست فرزندش آقا <عبدالحسين> نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
شرح مبسوطي است بر کتاب <معالم الاصول> <حسنبن شهيدثاني> اما چون با عناوين "<قوله_اقوال>" بيان کرده است آن را جزو حاشيههاي آن کتاب محسوب کردهاند. جلد اول اين کتاب در ۱۲۳۷ به پايان رسيده است برخي از ديگر نسخهها تاريخ ۱۲۳۲ را ذکر کردهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
شرح مبسوطي است بر کتاب <معالم الاصول> <حسنبن شهيدثاني> اما چون با عناوين "<قوله_اقوال>" بيان کرده است آن را جزو حاشيههاي آن کتاب محسوب کردهاند. جلد اول اين کتاب در ۱۲۳۷ به پايان رسيده است برخي از ديگر نسخهها تاريخ ۱۲۳۲ را ذکر کردهاند.
(يادداشتهاي نسخه)
بحثهايي استدلالي است در طريقه مجتهدين و محدثين و اصوليها و اخباريها و آنچه حق است. و نيز اشارهاي به بعضي مباحث علم دراية و حديث مشتمل بر يک مقدمه و هشت باب و يک خاتمه و به تاريخ ربيعالثاني ۱۰۷۳ به ۱پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۵.ص. ۱۶۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۹.ص. ۶۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸.ص. ۱۶۲
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۶۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، خطوط سياه، تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
بحثهايي استدلالي است در طريقه مجتهدين و محدثين و اصوليها و اخباريها و آنچه حق است. و نيز اشارهاي به بعضي مباحث علم دراية و حديث مشتمل بر يک مقدمه و هشت باب و يک خاتمه و به تاريخ ربيعالثاني ۱۰۷۳ به ۱پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۵.ص. ۱۶۷
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۹.ص. ۶۳
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۳۸.ص. ۱۶۲
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۶۰۸
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، خطوط سياه، تصحيح شده
(يادداشتهاي نسخه)
اگر امر به چيزي تعلق گيرد و نهي به چيز ديگر اما نميتوانند در يک چيز جمع شوند. اين يکي از مسائل اصول است که هر کس در وادي اصول فقه قدم نهاده راجع به آن مستقلا و يا در ميان ساير مباحث رساله نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
اگر امر به چيزي تعلق گيرد و نهي به چيز ديگر اما نميتوانند در يک چيز جمع شوند. اين يکي از مسائل اصول است که هر کس در وادي اصول فقه قدم نهاده راجع به آن مستقلا و يا در ميان ساير مباحث رساله نگاشته است.
(يادداشتهاي نسخه)
آخوند ره دو حاشيه بر رسائل استادش <شيخ انصاري> ره دارد. يکي از آن دو که به نام "<قديم>" معروف است تمام کتاب را شامل ميشود اما دومي که همين نسخه نيز هست و جديد نام گرفته دقيقترين حاشيههاست و مکرر به چاپ رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
آخوند ره دو حاشيه بر رسائل استادش <شيخ انصاري> ره دارد. يکي از آن دو که به نام "<قديم>" معروف است تمام کتاب را شامل ميشود اما دومي که همين نسخه نيز هست و جديد نام گرفته دقيقترين حاشيههاست و مکرر به چاپ رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
فوائد اصولي است که در کنار حاشيه آخوند بر رسائل که به نام "<درر الفوائد>" معروف است به چاپ رسيده است. <فوائد الاصول> مشتمل بر ۱۵ فائده در مباحث مهم اصولي است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۷۶ (برگ ۳- ۱۷)
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۱۶.ص. ۳۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار،عربي>: ص. ۶۷۹
(يادداشتهاي نسخه)
<(تکليف در اطراف محصوره، جواز تعلق الصلح...) را دارد.>
(يادداشتهاي نسخه)
فوائد اصولي است که در کنار حاشيه آخوند بر رسائل که به نام "<درر الفوائد>" معروف است به چاپ رسيده است. <فوائد الاصول> مشتمل بر ۱۵ فائده در مباحث مهم اصولي است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۷۶ (برگ ۳- ۱۷)
(يادداشتهاي نسخه)
<الذريعه>: ج.۱۶.ص. ۳۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار،عربي>: ص. ۶۷۹
(يادداشتهاي نسخه)
<(تکليف در اطراف محصوره، جواز تعلق الصلح...) را دارد.>
(يادداشتهاي نسخه)
فوائد مختلفي است که بعضي از موضوعات اصول فقه را به طور مختصر و استدلالي شرح ميدهد. در نسخه هاي اين کتاب اختلافاتي از حيث ترتيب و عدد فائدهها هست اما بيشتر نسخهها داراي سي و شش فائده است که اولي در اهميت فقه و فائده پاياني در شرايط اجتهاد است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۱۶.ص. ۳۳۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص. ۶۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۵۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مشارعربي>: ص. ۶۸۲
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه، تصحيح شده، قلم خوردگي ديده ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)
فوائد مختلفي است که بعضي از موضوعات اصول فقه را به طور مختصر و استدلالي شرح ميدهد. در نسخه هاي اين کتاب اختلافاتي از حيث ترتيب و عدد فائدهها هست اما بيشتر نسخهها داراي سي و شش فائده است که اولي در اهميت فقه و فائده پاياني در شرايط اجتهاد است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۱۶.ص. ۳۳۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص. ۶۰
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۵۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مشارعربي>: ص. ۶۸۲
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط سياه، تصحيح شده، قلم خوردگي ديده ميشود.
(يادداشتهاي نسخه)
مباحث اصولي استدلالي است که پس از هر بحثي يک فرع فقهي مستفاد از آن قاعدة اصولي ذکر ميکند. اين کتاب در پنج مبحث که هر مبحث چند باب و آن نيز چند در چند فصل ميباشد. و در ۱۱۸۵ به پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲.ص. ۴۶۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۹۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، در اين نسخه پايان تأليف ۱۱۹۶ ذکر شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
مباحث اصولي استدلالي است که پس از هر بحثي يک فرع فقهي مستفاد از آن قاعدة اصولي ذکر ميکند. اين کتاب در پنج مبحث که هر مبحث چند باب و آن نيز چند در چند فصل ميباشد. و در ۱۱۸۵ به پايان رسيده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲.ص. ۴۶۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۹۷
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين شنگرف، در اين نسخه پايان تأليف ۱۱۹۶ ذکر شده است.
(يادداشتهاي نسخه)