<مولف که يکي از منشيان امير عبدالله بن عليرضا بن رستمخان بوده بدرخواست وي چکامه اي فارسي سروده و خود آن را شرح نموده بعدها آن مورد توجه منشيان و اديبان واقع و شروح و حواشي بدان نگاشته شد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۱۲۵(برگ ۹۷-۱۲۴)
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث نسخه حاضر تنها ديباچه شرح مزبور را در بر دارد و تمام ابيات چکامه در پايان نسخه آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<يادداشتي بخط دولت روي برگ ۹۷ مبني بر تصحيح و توصيه به مقابله با نسخه اصل در سال۱۲۹۸ق>
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف که يکي از منشيان امير عبدالله بن عليرضا بن رستمخان بوده بدرخواست وي چکامه اي فارسي سروده و خود آن را شرح نموده بعدها آن مورد توجه منشيان و اديبان واقع و شروح و حواشي بدان نگاشته شد>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
مجموعه ۲۱۲۵(برگ ۹۷-۱۲۴)
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث نسخه حاضر تنها ديباچه شرح مزبور را در بر دارد و تمام ابيات چکامه در پايان نسخه آمده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<يادداشتي بخط دولت روي برگ ۹۷ مبني بر تصحيح و توصيه به مقابله با نسخه اصل در سال۱۲۹۸ق>
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و نشانيها شنگرف، صفحات مجدول شنگرف و ارغواني، اشعار در متن و هامش صفحات آمده و از حاشيه هر صفحه به حاشيه صفحه بعد منتقل شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و نشانيها شنگرف، صفحات مجدول شنگرف و ارغواني، اشعار در متن و هامش صفحات آمده و از حاشيه هر صفحه به حاشيه صفحه بعد منتقل شده است>
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۱۱۵( برگ ۱-۶۲)(برگ ۱۴۷- ۱۷۲)
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث نسخه حاضر شامل بخش شبابيه(ناقص الآخر) و رساله منثوري از ناظم است>
(يادداشتهاي نسخه)
<ياد داشتي از محمد حسين شعاع الملک با مهر بيضوي شعاع در رجب ۱۳۵۰ق در برگ اول مبني بر اينکه نسخه اشعاري دارد که در ديوان مطبوع محتشم نيامده است، سطور در برخي صفحات بشکل چليپا است بعد از رساله سلسله الذهب، رساله اي منثور و اديبانه از محتشم که از ابتدا و انتها ناقص بدست آمده که به نظر محمد حسين شعاع الملک شبيه رساله جلاليه محتشم است.><آغاز رساله منثور: و صرصر اضطراب و بيتابي گرفتار آن نميگشايد با خاصان گفته بود که حريف در اول و او ميل طرفه بازي نموده در لباس صبر و شکيبايي مستغيثانه تمکيني کار فرمود اگر امانش دهم که نفس...><گذشت آنکه دل از بيم جان طپيدن داشت/ گذشت آنکه بلا هرچه داشت با من داشت><انجام رساله منثور:... که اگر گلها و لاله ها و سمنهاي ما چنين بي ضبط و ارزان بها و سهل الاخذ مي بودند چرا در خلوت خاص دست تصرف ترا که از همه خارهاي انتظار در پاي دل تست از آن...>
(يادداشتهاي نسخه)
مجموعه ۲۱۱۵( برگ ۱-۶۲)(برگ ۱۴۷- ۱۷۲)
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث نسخه حاضر شامل بخش شبابيه(ناقص الآخر) و رساله منثوري از ناظم است>
(يادداشتهاي نسخه)
<ياد داشتي از محمد حسين شعاع الملک با مهر بيضوي شعاع در رجب ۱۳۵۰ق در برگ اول مبني بر اينکه نسخه اشعاري دارد که در ديوان مطبوع محتشم نيامده است، سطور در برخي صفحات بشکل چليپا است بعد از رساله سلسله الذهب، رساله اي منثور و اديبانه از محتشم که از ابتدا و انتها ناقص بدست آمده که به نظر محمد حسين شعاع الملک شبيه رساله جلاليه محتشم است.><آغاز رساله منثور: و صرصر اضطراب و بيتابي گرفتار آن نميگشايد با خاصان گفته بود که حريف در اول و او ميل طرفه بازي نموده در لباس صبر و شکيبايي مستغيثانه تمکيني کار فرمود اگر امانش دهم که نفس...><گذشت آنکه دل از بيم جان طپيدن داشت/ گذشت آنکه بلا هرچه داشت با من داشت><انجام رساله منثور:... که اگر گلها و لاله ها و سمنهاي ما چنين بي ضبط و ارزان بها و سهل الاخذ مي بودند چرا در خلوت خاص دست تصرف ترا که از همه خارهاي انتظار در پاي دل تست از آن...>
(يادداشتهاي نسخه)
<چهار ديوان ترکي جغتايي متناسب با سن ناظم از نوايي در دست است که ديوان حاضر دومين آن ديوانها است: غرائب الصغر، نوادر الشباب، بدائع الوسط و فوائد الکبر>
(يادداشتهاي نسخه)
<چهار ديوان ترکي جغتايي متناسب با سن ناظم از نوايي در دست است که ديوان حاضر دومين آن ديوانها است: غرائب الصغر، نوادر الشباب، بدائع الوسط و فوائد الکبر>
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و نشانيها شنگرف، صفحات مجدول شنگرف، اشعار صفحات پس پايان صفحه به خط چليپا به هامش منتقل شده است، نسخه بسيار پاکيزه و نفيس است>
(يادداشتهاي نسخه)
<عناوين و نشانيها شنگرف، صفحات مجدول شنگرف، اشعار صفحات پس پايان صفحه به خط چليپا به هامش منتقل شده است، نسخه بسيار پاکيزه و نفيس است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مثنوي با ديباچه منثور که گويا از خود اوست و در آن جمال الدين محمد بن علي اصفهاني (فرمانرواي موصل)ياد کرده و بنام وي ساخته و در آن سفرنامه عرفاني خود از شيروان تا مکه را که بسال ۵۵۱ق واقع شده به نظم کشيده است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مثنوي با ديباچه منثور که گويا از خود اوست و در آن جمال الدين محمد بن علي اصفهاني (فرمانرواي موصل)ياد کرده و بنام وي ساخته و در آن سفرنامه عرفاني خود از شيروان تا مکه را که بسال ۵۵۱ق واقع شده به نظم کشيده است>
(يادداشتهاي نسخه)