<مولف بنا به درخواست فرزندش ابونصر الحسن>- پس از دو کتابش <"مجمع البيان"> و <"الکافي الشافي"> اين تفسير مختصر را به رشته تحرير در آورده است و <به نکات دقيق تفسيري عنايت داشت> و <گفتههاي زمخشري در کتاب "الکشاف" ملحوظ وي بوده است>. <روز شنبه ۱۸ صفر ۵۴۲ شروع به تاليف کرده و ۲۴ محرم ۵۴۳ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵. ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از سوره فاتحه تا آخر کهف را شامل است>
(يادداشتهاي نسخه)
<مولف بنا به درخواست فرزندش ابونصر الحسن>- پس از دو کتابش <"مجمع البيان"> و <"الکافي الشافي"> اين تفسير مختصر را به رشته تحرير در آورده است و <به نکات دقيق تفسيري عنايت داشت> و <گفتههاي زمخشري در کتاب "الکشاف" ملحوظ وي بوده است>. <روز شنبه ۱۸ صفر ۵۴۲ شروع به تاليف کرده و ۲۴ محرم ۵۴۳ به پايان برده است.>
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۵. ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳. ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مباحث از سوره فاتحه تا آخر کهف را شامل است>
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به در خواست فرزندش <ابونصرحسن> پس از دو کتابش <مجمع البيان> و <الکافي الشافي> اين تفسير را تأليف و در آن به نکات دقيق تفسيري و <کشاف> <زمخشري> توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۵.ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
جلد دوم
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و علائم شنگرف، تمام صفحات مجدول به شنگرف
(يادداشتهاي نسخه)
مولف بنا به در خواست فرزندش <ابونصرحسن> پس از دو کتابش <مجمع البيان> و <الکافي الشافي> اين تفسير را تأليف و در آن به نکات دقيق تفسيري و <کشاف> <زمخشري> توجه داشته است. شروع کتاب در ۱۸ صفر ۵۴۲ و پايان آن ۲۴ محرم ۵۴۳ است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعة>: ج.۵.ص. ۲۴۸
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۳.ص. ۱۱۱
(يادداشتهاي نسخه)
<الفبايي آستان قدس>: ص. ۱۷۴
(يادداشتهاي نسخه)
جلد دوم
(يادداشتهاي نسخه)
خطوط و علائم شنگرف، تمام صفحات مجدول به شنگرف
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، مهر مربع، سجع "عبده <عبدالله حسيني>"، در آخر نسخه اين يادداشت آمده "<انتقل مصنف الکتاب رحمهالله من المشهد الرضوي_ علي ساکنه الصلاة و السلام و آبائه و ابنائه الکرام_ الي سبزوار سنه ۵۲۳، و انتقل بها الي دار الخلود ليله النحو سنه ۵۴۸.>"
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، مهر مربع، سجع "عبده <عبدالله حسيني>"، در آخر نسخه اين يادداشت آمده "<انتقل مصنف الکتاب رحمهالله من المشهد الرضوي_ علي ساکنه الصلاة و السلام و آبائه و ابنائه الکرام_ الي سبزوار سنه ۵۲۳، و انتقل بها الي دار الخلود ليله النحو سنه ۵۴۸.>"
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشارعربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <اول قرآن تا آخر سوره يوسف>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صفحه اول لوح مزدوج مرصع و مذهب و مجدول به خطوط شنگرف و لاجوردي ولي نانويس مانده، ۱۷ برگ اول مجدول به خطوط شنگرف و زرين و لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلس>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱
(يادداشتهاي نسخه)
<مشارعربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <اول قرآن تا آخر سوره يوسف>
(يادداشتهاي نسخه)
عناوين و خطوط شنگرف، صفحه اول لوح مزدوج مرصع و مذهب و مجدول به خطوط شنگرف و لاجوردي ولي نانويس مانده، ۱۷ برگ اول مجدول به خطوط شنگرف و زرين و لاجوردي
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلسي>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱.
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره ياسين تا آخر قرآن>: صفحات مجدول به شنگرف و زرين و لاجوردي و خطوط و عناوين شنگرف، از روي نسخهاي که از نسخه خط مؤلف بوده کتابت شده است.
(يادداشتهاي نسخه)
تفسير بسيار مشهور است که بيشتر از کتاب "<التبيان>" <شيخ طوسي> گرفته است اما در روشي علمي و ساده و نظمي بسيار زيبا و مرتب، پس از انتخاب قطعهاي از آيات مباحث مختلف را با عناوين "<الحجة، اللغة، الاعراب، القراءة، النزول، المعني>" ميآورد. در اول کتاب هفت فن در موضوعات متعلق به تفسير و مفسرين آورده است.
(يادداشتهاي نسخه)
بیشتر
<الذريعه>: ج.۲۰.ص. ۲۴
(يادداشتهاي نسخه)
<مجلسي>: ج.۲۵.ص. ۱۸۱.
(يادداشتهاي نسخه)
<مشار عربي>: ص. ۷۸۹
(يادداشتهاي نسخه)
<مرعشي>: ج.۱.ص. ۳۳۹
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره رعد تا آخر قرآن را دارد>
(يادداشتهاي نسخه)
از <سوره ياسين تا آخر قرآن>: صفحات مجدول به شنگرف و زرين و لاجوردي و خطوط و عناوين شنگرف، از روي نسخهاي که از نسخه خط مؤلف بوده کتابت شده است.
(يادداشتهاي نسخه)